Hopp til innhold

Solvik Olsen bekrefter: 57 kroner i bompenger gjennom Vestfold

Men bilistene må betale for veien i fem år mer enn planlagt.

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Pendlere og bilister har ventet lenge på de endelige bomtakstene på E18 i Vestfold.

3. november starter innkrevingen av bompenger for strekningen Gulli–Langåker, som åpnet 4. juli i år.

Til NRK.no sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at prisen, som til nå har ligget på 88 kroner, blir redusert.

– Vi vil foreslå en pris på 57 kroner i bompenger gjennom Vestfold. Det er en vesentlig reduksjon, sier Solvik-Olsen til NRK.no.

– Er du fornøyd med den summen?

– Som Frp-er skulle jeg helst hatt den ned i null, men jeg tror likevel folk synes det er mye hyggeligere å betale 57 enn 116 kroner som det opprinnelig var, sier Solvik-Olsen.

I utgangspunktet lå det an til å bli 116 kroner for å kjøre hele strekningen på E18. Men lokalpolitisk press førte til at satsene ble endret til 88 kroner. Fylkesordføreren har denne høsten jobbet med å få statssene ytterligere ned. Svaret fra samferdselsdepartementet kom i dag.

Lengre nedbetalingstid

Det er to forhold som skal senke prisen til 57 kroner:

  • Rentekutt. Fylkeskommunen, som finansierer 70 prosent av veien, får lov til å bruke en lånerente på 4,5 prosent.
  • Innkrevingsperioden forlenges med 5 år, fra 15 til 20.

– Ved å senke prisen vil færre folk kjøre på gamle E18. Det blir flere som betaler litt på den nye E18, istedenfor at noen få betaler mye, sier Solvik-Olsen.

– Men lengre nedbetalingstid betyr vel bare at folk må betale nesten like mye som 88 kroner, bare over en lengre periode?

Fylkesordfører Per-Eivind Johansen

Fylkesordfører Per Eivind Johansen har vært utålmodig og ønsket et svar fra regjeringen.

Foto: Lina Gaganis

Det er riktig. Den gjelden som er tatt opp for å finansiere E18 forsvinner ikke på magisk vis, men vi tror som sagt at lekkasjen til gamle E18 blir mindre på denne måten, sier Solvik-Olsen.

Les også:

Kan bli enda lavere

Regjeringen jobber nå for å få på plass en bompengereform som ifølge Solvik-Olsen kan senke bomtakstene ytterligere.

– Vi ønsker å slå sammen bomselskaper for å få ned administrasjonskostnader, i tillegg til å få på plass en rentekompensasjonsordning over statsbudsjettet. Men her må vi gjøre en jobb overfor Stortinget, en jobb vi nå holder på med.

– Allerede i 2015 vil vi se på bompengetakstene i hele landet, lover samferdselsministeren.

– Hvor mye billigere kan det bli?

– Det ønsker jeg ikke å spekulere i nå, for da vil forventningene om at dette skal skje med en gang, komme. Men det sier seg selv at en et lån som betjenes med 4,5 prosent fortsatt har høye finanskostnader.

Vestfold-møte i dag

I ettermiddag legges forslaget frem for den politiske ledelsen i Vestfold fylkeskommune.

– Det er fylkeskommunen som må stille garantiene, så de må være komfortable med dette, sier Solvik-Olsen.

Trolig er dette nyheter som fylkesordfører Per Eivind Johansen (H) liker å høre. Han har ønsket en nedbetalingstid på 20 år, og muligheten til å skaffe en billigere lånerente for å forhindre trafikklekkasje til gamle E18.