Hopp til innhold

Betaler for å unngå fartsbøter

Varslingstjeneste gir garanti mot bøter. – Svekker trafikksikkerheten, mener UP.

GPS-radar varsler fartskontroller

VARSLER KONTROLLER: En GPS-radar varsler hvor politiets fartskontroller befinner seg.

Foto: SafeDrive AS

Tusenlappene ryker fort hvis du freser forbi politiets fartskontroll.

Frykten for bøter, prikker på førerkortet eller ufrivillig liv som fotgjenger, får bilister til å abonnere på radarvarsler.

Utrykningspolitiet og Trygg Trafikk er ikke begeistra.

Botgaranti

Magnus Wester, daglig leder i SafeDrive AS

BETALER BOTEN: Daglig leder i SafeDrive AS, Magnus Wester, gir botgaranti til brukerne.

Foto: SafeDrive AS

30.000 bilister betaler for å slippe fartsbøter, ifølge SafeDrive AS.

Varslingstjenesten gir nemlig botgaranti. Får du fartsbot i en kontroll de ikke har varslet, betaler de.

Daglig leder Magnus Wester i Safe Drive AS forklarer at varslene blir hentet inn fra mange kilder.

Det kan være grupper på Facebook, Twitter, Google, SMS-tjenester, apper eller tips fra brukerne.

– Statistikken viser at vi varsler 98 prosent av alle kontroller. De fleste varsles allerede mens kontrollene rigges opp.

– Svekker trafikksikkerheten

UP-sjef Steven Hasseldal.

SVEKKER SIKKERHET: Sjef for UP, Steven Hasseldal, er kritisk til varslingstjenesten.

Foto: Vilde Elgaaen / NRK

Sjef for Utrykningspolitiet, Steven Hasseldal, mener en GPS-varsler svekker effekten av kontrollene. Det svekker igjen trafikksikkerheten, sier han.

– Vi ønsker at folk skal føle seg usikre på hvor kontrollene er, slik at man hele tiden holder farten, bruker bilbelte og lar være å kjøre når man er rusa.

Han erfarer at bilførere tilpasser seg og bremser ned når de vet hvor kontrollene er.

– Det er altfor mange som kjører for fort og har for dårlige holdninger.

– Kjører roligere

Magnus Wester er uenig. Han mener førerne blir mer oppmerksomme på fartsgrensa, og dermed øker sikkerheten på veiene.

– 30 prosent av våre kunder oppgir at de kjører roligere enn før. Mens de resterende kjører som før.

Wester mener varslene fungerer preventivt.

– Er det en kontroll 10-15 kilometer unna der du kjører, vil det jo likevel ha en effekt på kjørestilen din.

– Spekulativt

Tor Egil Syvertsen, rådgiver i Trygg Trafikk.

TRYGG TRAFIKK: Rådgiver i Trygg Trafikk, Tor Egil Syvertsen, synes varslingstjenesten er spekulativ.

Foto: Trygg Trafikk

Rådgiver i Trygg Trafikk, Tor Egil Syvertsen, synes det er en litt spekulativ forretningsidé.

– De fleste som er rimelig samfunnsengasjert, er jo opptatt av at det ikke skal skje trafikkulykker. At folk ikke skal bli skadd, eller i verste fall drept ute på veien.

Syvertsen frykter at tjenesten holder farlige bilister på veiene.

– Hvis man varsler på en sånn måte at man ikke klarer å bli kvitt de elementene som du og jeg er redde for å møte ute på veien, da synes jeg ting er på ville veier.

Daglig leder i SafeDrive AS tilbakeviser at de er spekulative.

– Vi har full fokus på trafikksikkerhet, både med å få ned farten, og å varsle om alle typer farer langs veien, sier Wester.

Stine Edvardsen

ØKONOMISK: Stine Edvardsen mener det er billigere å holde farten.

Foto: Britt Boyesen / NRK

– Billigere å holde farten

Det er ikke forbudt å selge eller kjøpe denne tjenesten.

Stine Edvardsen har fått fartsbot. Hun vil likevel ikke ha en radarvarsler i bilen.

– Du lurer jo deg selv. Det er mye billigere å holde fartsgrensen. For du vet aldri hvem som er rundt neste sving. Om det er politiet, en fotball eller en elg.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

Seriekobla campingvogner

Seriekoblede campingvogner på ferga mellom Horten og Moss: – Er som et vogntog