Hopp til innhold

Betaler for å unngå fartsbøter

Varslingstjeneste gir garanti mot bøter. – Svekker trafikksikkerheten, mener UP.

GPS-radar varsler fartskontroller

VARSLER KONTROLLER: En GPS-radar varsler hvor politiets fartskontroller befinner seg.

Foto: SafeDrive AS

Tusenlappene ryker fort hvis du freser forbi politiets fartskontroll.

Frykten for bøter, prikker på førerkortet eller ufrivillig liv som fotgjenger, får bilister til å abonnere på radarvarsler.

Utrykningspolitiet og Trygg Trafikk er ikke begeistra.

Botgaranti

Magnus Wester, daglig leder i SafeDrive AS

BETALER BOTEN: Daglig leder i SafeDrive AS, Magnus Wester, gir botgaranti til brukerne.

Foto: SafeDrive AS

30.000 bilister betaler for å slippe fartsbøter, ifølge SafeDrive AS.

Varslingstjenesten gir nemlig botgaranti. Får du fartsbot i en kontroll de ikke har varslet, betaler de.

Daglig leder Magnus Wester i Safe Drive AS forklarer at varslene blir hentet inn fra mange kilder.

Det kan være grupper på Facebook, Twitter, Google, SMS-tjenester, apper eller tips fra brukerne.

– Statistikken viser at vi varsler 98 prosent av alle kontroller. De fleste varsles allerede mens kontrollene rigges opp.

– Svekker trafikksikkerheten

UP-sjef Steven Hasseldal.

SVEKKER SIKKERHET: Sjef for UP, Steven Hasseldal, er kritisk til varslingstjenesten.

Foto: Vilde Elgaaen / NRK

Sjef for Utrykningspolitiet, Steven Hasseldal, mener en GPS-varsler svekker effekten av kontrollene. Det svekker igjen trafikksikkerheten, sier han.

– Vi ønsker at folk skal føle seg usikre på hvor kontrollene er, slik at man hele tiden holder farten, bruker bilbelte og lar være å kjøre når man er rusa.

Han erfarer at bilførere tilpasser seg og bremser ned når de vet hvor kontrollene er.

– Det er altfor mange som kjører for fort og har for dårlige holdninger.

– Kjører roligere

Magnus Wester er uenig. Han mener førerne blir mer oppmerksomme på fartsgrensa, og dermed øker sikkerheten på veiene.

– 30 prosent av våre kunder oppgir at de kjører roligere enn før. Mens de resterende kjører som før.

Wester mener varslene fungerer preventivt.

– Er det en kontroll 10-15 kilometer unna der du kjører, vil det jo likevel ha en effekt på kjørestilen din.

– Spekulativt

Tor Egil Syvertsen, rådgiver i Trygg Trafikk.

TRYGG TRAFIKK: Rådgiver i Trygg Trafikk, Tor Egil Syvertsen, synes varslingstjenesten er spekulativ.

Foto: Trygg Trafikk

Rådgiver i Trygg Trafikk, Tor Egil Syvertsen, synes det er en litt spekulativ forretningsidé.

– De fleste som er rimelig samfunnsengasjert, er jo opptatt av at det ikke skal skje trafikkulykker. At folk ikke skal bli skadd, eller i verste fall drept ute på veien.

Syvertsen frykter at tjenesten holder farlige bilister på veiene.

– Hvis man varsler på en sånn måte at man ikke klarer å bli kvitt de elementene som du og jeg er redde for å møte ute på veien, da synes jeg ting er på ville veier.

Daglig leder i SafeDrive AS tilbakeviser at de er spekulative.

– Vi har full fokus på trafikksikkerhet, både med å få ned farten, og å varsle om alle typer farer langs veien, sier Wester.

Stine Edvardsen

ØKONOMISK: Stine Edvardsen mener det er billigere å holde farten.

Foto: Britt Boyesen / NRK

– Billigere å holde farten

Det er ikke forbudt å selge eller kjøpe denne tjenesten.

Stine Edvardsen har fått fartsbot. Hun vil likevel ikke ha en radarvarsler i bilen.

– Du lurer jo deg selv. Det er mye billigere å holde fartsgrensen. For du vet aldri hvem som er rundt neste sving. Om det er politiet, en fotball eller en elg.