- Rundt 16 prosent av norske elever er involvert i mobbing mer enn to ganger i måneden.
- 5 prosent mobber andre, 9 prosent blir mobbet og 2 prosent blir både mobbet og mobber andre.
- Rundt tre av fire mobbere er gutter.
- Mange av dem som mobbes er litt følsomme, forsiktige og stillfarende. Hvis de er gutter, er de ofte fysisk svakere enn dem som mobber dem. I hovedsak er de ikke-aggressive og lite selvhevdende. De kjennetegnes også av forhøyet nivå av angst og depresjon, noe som for en stor del er en følge av mobbingen.
- Typiske kjennetegn for mobbere som leder an er et høyt nivå av fiendtlighet og aggressivitet overfor kamerater, men også ofte overfor voksne. De har ofte sterkere behov for å dominere andre på en negativ måte og har positiv holdning til vold. Mange har liten medfølelse overfor ofre. De er ofte tidlig involvert i antisosiale og regelbrytende aktiviteter. Selv om de er fryktet har de ikke sjelden en viss status og er toneangivende blant medelevene. De kan beundres for tøffheten og for at de er frekke med lærere og voksne.
- En del mobbere, og særlig jenter, viser helt andre og positive sosiale sider overfor voksne, mens de driver sin destruktive virksomhet i det skjulte.
- Både blant gutter og jenter er det mobbere som dras med i negativ aktivitet av andre.
- En liten andel av elevene er både mobber og offer. De kan både ha et høyt nivå av angst og depresjon i tillegg til at de kan være aggressive. Mange av dem kan ha problemer med konsentrasjon, hyperaktivitet, impulsivitet og kanskje lese- og skrivevansker. De har oftere en atferd som oppfattes som aktivt spenningsskapende, provoserende og irriterende. Dette legitimerer likevel ikke at de blir mobbet.
(Kilde: «Mobbing i skolen», Dan Olweus)