– Begrunnelsen er at Patentstyret mener dette bare er en typisk kjærlighetserklæring og at flere må kunne bruke #Hortenlove for markedsføring og reklame, sier seksjonssjef i design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret, Knut Andreas Bostad.
Utgangspunktet for å få et varemerke er at det er særpreg og at det kan utpeke en kommersiell opprinnelse. Patentstyret har altså kommet til at #Hortenlove ikke møter dette kravet.
Storsatsing
Det var i september 2015 presentasjonsfilmen #Hortenlove ble lansert. Den skal fungere som et fremsnakkingsverktøy for både innbyggere og bedrifter, ifølge kommunen. Filmen, som er på fem minutter og viser Horten fra sine aller beste sider, og er stemmesatt av skuespiller Nicolai Cleve Broch.
Næringssjef i Horten kommune, Karl Jørgen Tofte, er uenig i avgjørelsen fra Patentstyret og har sendt et klagebrev.
– Hortenlove har vi allerede brukt en stund, og i avslaget åpnes det for å søke på nytt om godkjennelse hvis vi kan vise til at merket allerede i bruk. Det har vi gjort, så nå håper vi Patentstyret ser dette og godkjenner søknaden.
I svarbrevet fra kommunen viser de til mange av sammenhengene logoen har blitt brukt. Blant annet har filmen blitt vist på Bastøferja som har over halvannen million passasjerer årlig, Horten handelsstands forening bruker logoen til å promotere arrangementer og tjenester og Marinemusikken bruker logoen på sine T-skjorter. Og bruken fortsetter uavhengig av Patentstyrets avgjørelse, sier næringssjefen.
Skal brukes som tidligere
– Vi kommer til å bruke #Hortenlove som vi gjør i dag. Vi føler vi har et godt merke som har vært med på å bygge stolthet, og som også brukes i markedsføring utenfor kommunens grenser.
Tofte sier de ikke er bekymra for uønsket bruk av varemerket.
– Vi synes det er prinsipielt viktig at en kommune kan bygge en merkevare og få beskyttelse på det.
– Kommunen kan selvfølgelig bruke det som de vil. Avslaget betyr bare at de ikke har eneretten til bruk av #Hortenlove, sier Bostad.