Det var natt til fredag 31. juli at det Panama-registrerte lasteskipet «Full City», grunnstøtte ved Såstein utenfor Langesund.
Betydelige oljesøl
Store mengder olje lakk ut, og over 120 kilometer kystlinje mellom Larvik og Risør ble tilgriset.
Umiddelbart ble det rapportert om døde og oljeskadde sjøfugler, og en rapport fra Norsk institutt for naturforskning (NINA), viser at mellom 2000 og 2500 sjøfugl omkom som følge av oljesølet.
Kapteinen (55) og vakthavende styrmann (26) er tiltalt for ikke å ha hindret at skipet grunnstøtte og at 300 tonn olje rant ut i sjøen.
Tiltalt for brudd på forurensningsloven
Kapteinen er tiltalt for brudd på forurensningsloven og skipssikkerhetsloven.
Han er også tiltalt for ikke å ha varslet om at skipet var i nød.
Ifølge påtalemyndighetene skal styrmannen ha sørget for tilstrekkelig vakthold og holdt seg orientert om værsituasjonen da skipet lå ankret.
Ulykken første også til etterforskning av eventuell grov miljøkriminalitet, men aktoratet valgte å droppe dette punktet i tiltalebeslutningen.
Fikk reise hjem til Kina
Kapteinen og styrmannen måtte bli i Norge i flere måneder får de fikk returnere til Kina i desember. Men begge er på plass når retten blir satt mandag morgen.
- Det var en belastning å være her så lenge i høst, og det blir en belastning å stille i retten, sier forvarer for kapteinen, advokat Brynjar Østgård til NRK.
Østgård forteller at kapteinen kommer til å erklære seg ikke skyldig etter tiltalen når saken starter.
Rettssaken skulle egentlig starte i slutten av januar, men ble utsatt til 12. april fordi forsvarerne krevde mer tid til å forberede seg.
To uker lang rettssak
De tiltalte kommer kun til å forklare seg for retten, og ikke media, etter råd fra forsvareren.
- En tiltalt person kan han fort komme til å si ting som kan bli mistolket eller misforstått, sier forsvareren og trekker from språk og kultur som problemer.
Det er satt av to uker til rettssaken, men kan ta lenger tid på grunn av tiden det tar å tolke.