Hopp til innhold

– Vi vet hvor olja treffer land

Ved et oljeutslipp i Oslofjorden, er det Vestfoldkysten som rammes hardest. Det sier naturoppsynsmann Egil Soglo.

Egil Soglo

Naturoppsynsmann, Egil Soglo

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Tidligere stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet, Per Ove Width, mener Kystverket driver hasardspill når de ønsker å flytte losbordingsfeltet fra Færder og lenger inn i Oslofjorden.

Width sier dette vil gjøre sikkerheten i Oslofjorden dårligere og han frykter en grunnstøting eller kollisjon når skip kan seile helt inn til Bolærne før de får los om bord.

Nøtterøy og Tjøme er utsatt

Naturoppsynsmann Egil Soglo sier at Godafoss-ulykken i 2011 viste at et oljeutslipp i Oslofjorden har større sannsynlighet for å treffe Vestfoldkysten enn Østfoldkysten.

Olje fra Godafoss traff Vestfold

Den røde sirkelen viser hvor Godafoss grunnstøtte i 2011. Pilene viser hvor oljen traff. (Grafikk: John-Andre Samuelsen)

Foto: Statens Kartverk

–Vi finner ofte drivved fra Glomma ved Store Færder

Egil Soglo

I februar 2011 grunnstøtte Godafoss ved Løperen som ligger i Hvalerskjærgården tett opp mot Østfoldsiden. Likevel havnet det aller meste av oljen som lakk ut over på Vestfoldsiden. Herfra gikk oljesølet videre mot Svenner og nedover sør-landet.

Soglo forklarer dette med hvordan havstrømmene går i Oslofjorden.

– Hver vår finner vi ved Store Færder ulike rester fra Glomma. Det kan være drivved, tømmerstokker og andre ting som kommer ned Glomma. Elva har utløp ved Fredrikstad men strømmene tar dette med seg over til vår side av fjorden, forklarer Soglo.

Det samme skjedde med oljen fra Godafoss i 2011. Den traff først Store Færder, så øyene Ildverket, Bustein og Sandøya.

– Etter Godafoss-ulykken fant vi olje helt inn i Brøtsøsundet på Tjøme, sier Soglo.

Oljen som traff Vestfold etter Godafoss-ulykken var nok til å slå ut hele bestander av grågås, ærfugl og svartbak på Tjøme og Hvasser.

Savner isgående båter

Soglo er nøye med å presisere at han ikke kan ta stilling til om sikkerheten blir dårligere med Kystverkts forslag om å flytte losbordingsfeltet og losstasjonen.

– Jeg må bare forutsette at Kystverket gjør de beste faglige vurderingene, sier han.

I forbindelse med Godafoss-ulykken var det derimot noen mangler ved beredskapen som ble avslørt. Det manglet isgående båter. Flere steder fikk en ikke startet arbeidet med å ta opp olje fordi en ikke kom til på grunn av is.

– Dette har det etter hva jeg vet ikke blitt gjort noe med ennå. Vi har absolutt et behov for flere isgående båter for å være forberedt på nye oljeutslipp i fremtiden, avslutter Soglo.