– De trekker det veldig langt. Kommunen har hjemmel til regelbruk i havner og farvann, men de kan ikke lage en regel som sier at det er farlig å kjøre vannscooter i hele kommunen uten å begrunne hvorfor, sier advokat Are Lønnum, som representerer vannscooterimportøren BRP Norway.
Han sier loven stiller vilkår til myndighetsutøvelse, og at man ikke skal gripe inn ovenfor borgerne uten klar hjemmel i lov, og lenger enn det som er nødvendig.
– Det er minstekrav til saklighet og utredning. Det er ikke saklig å si at en vannscooter er farlig eller miljøfarlig uansett hvor den går i en kommune, utdyper Lønnum.
- Les også:
Savner forklaring
Politikerne på Tjøme vedtok forrige uke et totalforbud mot vannscooterkjøring i hele kommunen. Vedtaket er nå ute på høring, og skal til endelig behandling 21. juni.
Ordfører Bente Bjerke har tidligere sagt til NRK at vedtaket er gjort med hjemmel i havne- og farvannsloven.
Advokat Arve Lønnum sier loven krever at et slikt forbud skal være nødvendig av hensyn til sikker ferdsel og orden.
Han anbefaler vannscootereiere å sende inn innspill før høringsfristen går ut.
– Kommunen har ikke gjort det minste forsøk på å forklare hvorfor det er farlig å kjøre med en vannscooter i et farvann der cabincruiserne ellers passerer i full fart og lager to meter høye bølger.
– Først og fremst politikk
Carl-Erik Grimstad, som er varaordfører på Tjøme, mener kommunen har sitt på det tørre.
– Rådmannen har gjort en utmerket jobb, og selvfølgelig sjekket ut dette. Utgangspunktet for vår forskrift er høringsbrevet Klima- og miljødepartementet har sendt oss i forbindelse med opphevingen av vannscooterforskriften.
Han sier kommunen har tolket brevet dit at bruk av vannscooter kan reguleres særskilt.
– Først og fremst dreier dette seg om politikk, ikke om jus.