Hopp til innhold

Brukerkunnskap skal bedre norske helsetjenester

Å snakke om egne erfaringer og å dele personlig kunnskap, skal bidra til bedre helsetjenester.

Trento-turneen

TRENTO: Direktør ved en av avdelingene i Trento, renzo De Stefani sammen med Anders Vege

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

– Noen er brukere i Trento og noen arbeider som profesjonelle i psykisk helsetjenester, og de er kollegaer.

Det forteller Anders Vege som er seksjonsleder ved kunnskapssenteret i Folkehelseinstituttet.

Samtalepartner

Han har startet Trento-turneen sammen med representanter fra byen Trento i Italia. Han håper at den norske helsetjenesten kan bli bedre på å anvende brukernes erfaring, med fokus på å være en samtalepartner til andre brukere.

– En veileder, rådgiver, en person du kan snakke med om hvordan det er å leve med sykdommen. Legen kan ha empati nok til å forstå, men har ikke levd med det, tilføyer Vege.

Forteller egne erfaringer

Alice Sommavilla fra Italia har tidligere vært bruker i Trento-systemet, men er nå frisk og er samtalepartner for andre brukere.

Alice Sommavilla

SAMTALE: Alice Sommavilla prater med brukere om egne erfaringer.

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

Hun sier at hun pleier å fortelle sin historie til brukerne, hennes personlige erfaringer, og at de ikke er alene.

Kortere behandlingstid

Direktør ved en av avdelingene i Trento, Renzo de Stefani, forteller at denne behandlingsformen gir brukere et mer avslappet forhold til behandling, og igjen kortere behandlingstid.

Representant for Lærings- og mestringssenteret i Sandefjord- forum, Britt Gokstad Haugen, forteller at de har jobbet på denne måten i flere år.

– Det er ikke noe nytt for organisasjonene, men det blir en ny måte å bli anerkjent av helsepersonell, sier Haugen.

Hun mener også at mer brukermedvirkning kan ha stor betydning for økonomien i helsetjenesten.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark