Etter å ha delt ut og montert på til sammen 270 sett med sykkellykter i flere kommuner forrige uke, gikk Statens vegvesen tom for lykter.
Sammen med politiet gjennomførte de en kampanje for å få flere til å sørge for å være ordentlig synlige når de er ute og sykler. Da de var på Teie på Nøtterøy ble Marit Wroldsen Dahl i Statens vegvesen svært overrasket.
– Forskjellen på lys- og refleksbruk på voksne og barn var påfallende og urovekkende, sier hun.
- Les også:
Transportsyklisten og barna
De stod langs veien fra klokken 07.00 på morgenen. De første de møtte var transportsyklistene, altså voksne på vei til jobb.
– De er veldig flinke – fullt utstyrt med refleksvest, lykter foran og bak og til og med gult trekk på hjelmen, forteller Dahl.
Men en time senere, da det var barnas tur til å sykle til skolen, så hun noe helt annet.
– Skolebarna sykler ikke med refleksvest og jeg tror vi kunne montert lykter på i lange tider. Vi gikk tomme.
Dahl oppfordrer nå foreldre til å sjekke barnas sykler regelmessig.
– De har flotte sykler, men foreldrene må passe på at barna har lykter på og bruker dem. Mas litt om det, sier hun.
- Les også:
Fullt dagslys
Det var noe lysere klokken 08.00, da barna var på vei til skolen, men Dahl anbefaler å bruke lykter uansett når på døgnet en sykler.
– De aller fleste sykkelulykker skjer fordi bilisten overser syklisten, selv i fullt dagslys, opplyser hun.
– Foreldrenes ansvar
Trygg Trafikk var ikke med på kampanjen forrige uke, men Mette Magnussen, fylkessekretær i Vestfold, tror observasjonen er riktig – at det er dårligere stelt med lys og reflekser på barnesykler enn hos den voksne transportsyklisten.
– Sykler i dag selges uten dette utstyret, man må be spesielt om det. Så er kanskje tanken at barna ikke skal bruke sykkelen når det er mørkt, men så er plutselig høsten der. Man bør sørge for at sykkelen er i stand, og det er foreldrenes ansvar, sier hun.