Hopp til innhold

Slik måler de om veiene er glatte

Et avansert målesystem gir svar på om veien er godt nok saltet.

SE VIDEO: Statens vegvesen måler hvor glatt veien er.

Senioringeniør Dler Jaf setter seg inn i den grå og oransje bilen fra vegvesenet. Han plasserer en bærbar datamaskin på et stativ og trykker på noen knapper slik at den trådløst kobler seg til tilhengeren som er festet til bilen.

Nå er han klar til å måle om det er glatt på veien.

– Den røde linjen viser friksjonen, mens den blå linjen viser hastigheten, sier Jaf.

– Sender direkte

Tilhengeren er det mest avanserte systemet vegvesenet har for å måle hvor glatt veien er. Ett av hjulene på tilhengeren som måler friksjonen. Resultatene sendes til datamaskinen i bilen, og de sendes også til Vegtrafikksentralen.

– De får dataene inn direkte, og kan følge med på friksjonen og målingene vi gjør, sier prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen Vestfold, Trond Haugstad.

Friksjonen måles ved bruk av en skala som går fra 0 til 1.

– Grensen for en glatt vintervei er satt til 0,25 mens kravet for en bar vei er 0,40, forklarer Haugstad.

– Da må du forvente at veien er glatt. Skalaen går i praksis til 0,8, da har du en tørr sommervei.

Dler Jaf viser fram tilhengeren som måler friksjon

TILHENGER: Dler Jaf viser fram tilhengeren som måler friksjon.

Foto: Henrik Bøe / NRK

Kaldere i veibanen

Dler Jaf kjører bilen og tilhengeren ut på fylkesveg 522 i Stokke i Vestfold.

Han slår på målesystemet, og kan etter kort tid se at temperaturen i veibanen er -2,8 grader.

– Temperaturen er ofte flere grader lavere i veibanen enn i luften, sier Jaf.

– Ofte lurer folk på hvorfor man salter når det er plussgrader i luften, men det er gjerne kaldere i veibanen.

Friksjonen er målt til 0,63. Det er altså ikke glatt på veien denne dagen.

– Det er langt over grensen for glatt vei, sier Jaf.

Vurderer saltnivå

I tillegg til bilen med tilhenger har vegvesenet friksjonsmålere innebygget i noen biler. Men det er tilhengeren som er det mer avanserte systemet.

Haugstad forteller at vegvesenet jevnlig måler hvor glatt veien er om vinteren, og spesielt i perioder der det nylig har vært et stort væromslag.

– Vi måler ikke for å si om det skal saltes, men for å sjekke om det saltes godt nok, sier Haugstad.

Saltingen skal skje på forhånd og forhindre glatt vei. Dette kan imidlertid også føre til unødvendig salting.

– Vi vurderer alltid om vi for eksempel kan gå ned i saltnivået på vannet vi bruker. Men det gir en mye mindre saltmengde å salte preventivt enn å salte i etterkant, og det innebærer i praksis at vi senker frysepunktet på vannet fra 0 til -5 grader.

Målesystem viser friksjon på vei

FRIKSJON: Dataene fra tilhengeren vises på en datamaskin inne i bilen.

Foto: Henrik Bøe / NRK