NRK Meny
Normal

Øver på uanmeldte kontroller

Det er ikke alle som setter like stor pris på et besøk fra Skatteetaten. Derfor må kontrollørene trene på ubehagelige situasjoner.

Øver på kontroller

UØNSKET BESØK: Her demonstrerer seniorrådgiver i Skattedirektoratet, Hans Petter Tetmo, hvordan et besøk i restaurantbransjen kan oppleves.

Foto: Hans Philip Hofgaard / NRK

Skatteetatens mål er å avdekke og forebygge skatte- og avgiftskriminalitet, og i dag har de hatt en øvelse på hvordan de skal utføre disse kontrollene.

– Over 300 våpen på kjøkkenet

Mange opplever det som svært ubehagelig å få besøk av Skatteetatens kontrollører. Alt fra at enkelte bruker ekstremt høy stemmebruk til at de blir truet med bruk av våpen.

Hans Petter Tetmo

VIKTIG ØVELSE: Seniorrådgiver Hans Petter Tetmo i Skattedirektoratet mener det er viktig at de ansatte øver på ubehagelige situasjoner.

Foto: Hans Philip Hofgaard / NRK

– Et kjøkken består av 200–300 våpen, og det bør vi være observante på hvis vi skal inn i restaurantbransjen, sier seniorrådgiver Hans Petter Tetmo i Skattedirektoratet.

Han legger til at dette ikke betyr at det er det som skjer normalt, men at man bør ha en bevisst holdning til hvordan man skal tilnærme seg enhver bransje.

– Det er veldig mye psykologi i dette. Vi kan møte alt fra de dypt seriøse og mest hardtarbeidende menneskene, til de som er i grenseland i næringslivet, forklarer Tetmo.

Må planlegge besøkene nøye

Seniorskattejurist Lars Håkon Morberg i Skatt Sør kan skrive under på at det må planlegges mye før hvert besøk, for det kan oppstå flere ubehagelige og vanskelige situasjoner.

Lars Håkon Morberg

TA DEG TID: Seniorskattejurist i Skatt Sør, Lars Håkon Morberg, mener kontrollørene bør være tålmodige men også bestemte i møte med bransjene.

Foto: Hans Philip Hofgaard / NRK

– Vi må være bevisste på hvordan omgivelsene og kontrollobjektet kan oppleve situasjonen. Vi må fremstå som profesjonelle og trygge i vår jobb fordi denne situasjonen kan oppleves som stressende for mange, forteller Morberg.

Han håper de ansatte sitter igjen med mye kunnskap om spesielt to ting etter dagens seminar;

– At de tar seg tid, er rolige og ikke buser inn og lar ting synke litt inn. Men samtidig må de være faste og bestemte slik at de fremstår som trygge i egen fremferd. I tillegg må de vite hva de kan gjøre, hva de kan og ikke kan forlange av andre.