NRK Meny
Normal

Nytt familiemedlem på vei til Bastø Fosen

"Grønnere" enn de andre og flunkende ny. I kveld kommer den første av Bastø Fosens tre mer miljøvennlige ferger til Horten.

Bastø Fosens nye, "grønne" ferge

Med en lengde på 142 meter og bredde på 21 meter er Bastø VI langt større enn de andre fartøyene i Bastø Fosens 'fergefamilie'.

Foto: Cemre Shipyard

Hun er blå og hvit. Har energieffektive dieselmotorer og nyutviklet skrog. Bastø VI, Bastø Fosens nye ferge, er nå på vei mot Horten.

Skipet la ut fra verftet i Tyrkia for noen dager siden, og ved sekstiden i kveld er det forventet å legge til i Vestfold.

En fornøyd administrerende direktør, Øyvind Lund, forteller at miljøutslippene fra den nye fergen vil være betydelig lavere enn hos de eksisterende og at drivstofforbruket trolig vil reduseres med 25-30% på grunn av formen på skroget.

Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen

– Alle biler og vogntog står på ett dekk i den nye fergen, sier Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen.

Foto: Alexander Joyce / NRK

– Med dette og økt kapasitet oppfyller vi kravene i den nye konsesjonen, sier Lund.

Stor dame

Bastø VI skal inn i rutetabellen fra januar, og er én av tre nye ferger som skal settes i drift i løpet av neste år.

Og det er en kraftig dame fergeselskapet nå får med på laget. Hun strekker seg 142 meter i lengden og 21 meter i bredden.

– Det er en betraktelig lengre og bredere ferge enn de eksisterende, sier Lund.

Han forteller også at alle biler og vogntog nå skal stå på ett dekk og at kapasiteten i sambandet økes med rundt 25-30% fra nyttår.

– Vi bytter ut de to eldste fergene, Bastø VII og Bastø VIII samt at vi øker antall avganger med om lag 7 % i forhold til i 2016.

Får to søstre

For tre dager siden forlot en av søstrene til Bastø VI kysten i Tyrkia. Hun har fått navnet Bastø IV, og vil være i Norge rett før jul.

Søster nummer tre, Bastø V, er den noe treigere utgaven i flokken, for hun har blitt forsinket på verftet.

– Vi forventer at hun kommer i mars eller april neste år, sier Lund.

I løpet av desember blir den blåhvite frøkenen som snart er i Horten klargjort og personellet som skal jobbe om bord skal læres opp. Så er hun klar til å trafikkere fjorden mellom Vestfold og Østfold.