Hopp til innhold

Nå skal vilkårene bli enklere

Mange sier fra seg grunnleggende personvernrettigheter fordi vilkårene til apper og nettsider er lange og vanskelige å forstå, mener Forbrukerrådet.

Illustrasjonsbilde - Personvernvilkår med "godta"-knapp

GODTAR OG GODTAR: Få leser gjennom vilkårene for appene og tjenestene de bruker.

Foto: Illustrasjonsbilde

Tidligere i år måtte datingappen Tinder endre brukervilkårene sine etter press fra Forbrukerombudet. De mente at datingappen brøt markedsføringsloven fordi de ifølge sine tidligere vilkår kunne bruke brukernes bilder til reklame uten samtykke.

Neste år må trolig flere gjøre det samme når nye EU-regler innføres. Forbrukerrådet mener det er på tide, for brukervilkårene til apper og nettsider er så lange og kronglete skrevet at svært få leser dem, sier fagdirektør for digitale tjenester, Finn Myrstad.

– I gjennomsnitt bruker folk rundt 30 apper på telefonen. I snitt er brukervilkårene for disse appene på til sammen rundt 250 000 ord. Det sier seg selv at mange trykker ja på disse vilkårene uten å lese dem.

– Bildene eies for alltid av selskapet

Finn Myrstad

FOR VANSKELIGE: Fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, mener vilkårene man godtar i apper og på nettsider er skrevet for vanskelig.

Foto: Kjell Håkon Larsen

Dersom du faktisk setter deg ned og leser vilkårene, er det ikke sikkert du blir så mye klokere. Myrstad sier viktig informasjon ofte gjemmes bort i snirklete detaljer.

– Vi har sett vilkår der du i praksis sier fra deg alt personvern. At alle bildene dine eies for evig tid av selskapet du gir dem til. Det er fullstendig uakseptabelt og i strid med norsk lov, men det takker hundrevis av nordmenn ja til hver eneste dag.

EUs nye personvernregler trer i kraft fra mai 2018. Reglene er en forordning fra EU som blir norsk lov og erstatter dagens regelverk. Ett av punktene i det nye regelverket er at alle virksomheter som behandler personopplysninger skal ha en forståelig personvernerklæring.

– Det skal informeres i et klart og tydelig språk. Et annet krav er at informasjonen skal presenteres på et nivå som mottakeren forstår. Dersom en app er rettet mot 12-åringer skal dermed 12-åringer lett kunne forstå hvordan personopplysningene deres blir behandlet, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Datatilsynet, Trude Talberg-Furulund.

– Brukerne har også et ansvar

Trude Talberg-Furulund, senior kommunikasjonsrådgiver i Datatilsynet

NYE REGLER: Senior kommunikasjonsrådgiver i Datatilsynet, Trude Talberg-Furlund, håper de nye EU-reglene fører til enklere vilkår.

Foto: Hans Fredrik Asbjoernsen / Datatilsyner

Talberg-Furulund sier at også selskaper fra land utenfor EU må forholde seg til de nye reglene, og at det også ser ut til at tjenester og apper som retter seg mot norske brukere må ha vilkår som er skrevet på godt norsk.

– Hvis det går an å forstå vilkårene vil det nok være flere som leser. Men forbrukerne må også ta sin del av ansvaret, ved å lese og ta et bevisst valg om de vil godta vilkårene, sier Talberg-Furulund.

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth ser også fram til at de nye personvernreglene innføres. Samtidig mener hun at det er viktig at avtalevilkårene er balanserte, så folk ikke forplikter seg til urimelige forhold.

– Tjenesteyterne bør ha en kortversjon som gjør at folk raskt kan se de aller viktigste vilkåreene, sier Haugseth.