NRK Meny
Normal

Musikere til salgs

75 artister viser seg frem i Larvik denne uka. Alle håper på å bli kjøpt av en landets mange festivaler eller et kulturhus.

75 artister viser seg frem i Larvik denne uka. Alle håper på å bli kjøpt av en landets mange festivaler eller et kulturhus.

SE VIDEO: Marked for musikk i Larvik arrangeres for 5. gang.

Marked for musikk går av stabelen i Larvik 4. - 6. november.

I løpet av tre dager skal 75 artister fordelt på 26 produksjoner vise seg frem for Rikskonsertene, Den kulturelle skolesekken, kulturhus, festivaler og litteraturhus fra hele landet.

Marked for musikk er nemlig Norges eneste visningsarena for profesjonell musikk rettet mot barn og unge.

Barna i Larvik får skryt

På scenen i Bølgen og Sliperiet presenterer artistene sine forestillinger for fullsatte saler. Barna i Larvik er testpublikum og det er populært.

– Det gikk strålende. Dere har nydelige unger her i Larvik. Helt fantastisk publikum, sier Tone Unstad.

Musikeren fra Nord-Norge er med på Marked for musikk for første gang. Nå presenterer hun forestillingen Mygga og flua, basert på plata hun fikk Spellemannpris for i 2011.

– Det er veldig gøy å få vise frem hva man holder på med for litt flere enn bare i Nord-Norge. De spurte meg om jeg ville delta, og kanskje det nå er arrangører flere steder i landet som vil booke meg, sier Unstad til NRK.

Artikkelen fortsetter under bildet

Marked for musikk i Larvik

Dovendyrboogie er en av 26 produksjoner som er til salgs i Larvik denne uka.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Årets arrangement markerer 5-årsjubileet for Marked for musikk.

Leder er Natasha Peevor-Johnson fra arrangøren Vestfold fylkeskommune i samarbeid med Larvik kommune.

– Det at vi står her etter fem år er jo et tegn på at dette er en arena som

Natasha Peevor-Johnson

Leder for Marked for musikk, Natasha Peevor-Johnson fra Vestfold fylkeskommune.

Foto: Hans Petter Reppe

det er behov for, sier Peevor-Johnson til NRK.

Hun forteller at tilbakemeldingene fra artistene er god.

– 95 prosent av artistene ville anbefale andre artister og delta. Det viste en undersøkelse vi gjorde i fjor. Og publikummet, barna i Larvik, de kommer tilbake hvert år. De er trofaste, ler Peevor-Johnson.

Les også: