Hopp til innhold

Mor får massiv støtte etter kritikk av skole

– Det er helt hårreisende å skrive en slik personkarakteristikk som gutten fikk, sier en som selv er lærer.

Mor får støtte fra folket etter at sønnen fikk dårlig behandling av lærerne

FOLK SKRIVER OG RINGER: Det kommer inn meldinger og telefoner fra nordmenn som ønsker å gi moren og gutten både støtte, tips og hjelp.

Foto: Screenshot Facebook

Denne saken er endret etter at den først ble publisert.

– Her ser det ut til å være et system som er for dårlig, sier Jan-Erik Frisli, lærer ved Steinkjer videregående skole i Trøndelag.

Frisli er en av mange som har reagert etter at NRK publiserte en sak om gutten som fikk en halvårsvurdering i et fag med kun kritikk av hans oppførsel.

I et av fagene står det at gutten surrer, roter, bråker og gjør så liten innsats at det ikke hører hjemme på ungdomsskolen.

Jan-Erik Frisli

KJENNER SEG SELV IGJEN: Jan-Erik Frisli er lærer ved Steinkjer videregående skole i Trøndelag. Både han og sønnen har slitt med skrivevansker, og Frisli har stor forståelse for det moren nå går gjennom.

Foto: Privat

Frisli har nærmere ti års erfaring som lærer og kan ikke begripe at skolen har levert en slik tilbakemelding.

– Dette var hjerteskjærende å lese, sier han.

Skolen får kritikk

Saken har tatt av i sosiale medier og kritikk av skolens tilbakemelding går igjen i kommentarfeltene:

«Det der er faen meg den kjipeste tilbakemeldingen jeg har sett fra en lærer, uansett trinn. Selv uten utfordringene (som jeg tviler på lærer ikke vet om) vitner dette om en lærer som strøk 110 % i pedagogikk!», skriver en person i kommentarfeltet på Facebook.

En annen skriver:

«Lærerne bør lese seg opp når de får nye elever og klasser. Det er ikke første gangen at lærere ikke har satt seg inn i hvilke utfordringer eller diagnose barn har fått eller utredes for. Skammelig er det.»

Ifølge Jan-Erik Frisli er det veldig viktig å gjøre seg kjent med elevene for å kunne hjelpe dem gjennom skolehverdagen.

– Dette er spesielt viktig med dem som har spesielle utfordringer, sier han.

halvårsvurdering

HALVÅRSVURDERING: Slik ser vurderingen ut.

Foto: Anne Melsom Bjerke / NRK

Rørt over støtten

Gutten går på en ungdomsskole i Tønsberg kommune og har sterk dysleksi og epilepsi. I tillegg er han under utredning for ADD og ADHD.

Han har utfordringer i skolen, men moren reagerte sterkt da sønnen fikk sine halvårsvurderinger.

– Vi har følt oss ganske alene opp i alt dette her, så jeg er kjemperørt over at folk engasjerer seg og støtter både meg og min sønn. Stort sett så bare griner jeg akkurat nå, sier hun.

Vil møte mor

Tønsberg kommune har også fått flere reaksjoner.

– Vi har fått noen kommentarer på Facebook, sier Inga Marie Faleide, rådgiver ved Fagenhet oppvekst.

Hun ønsker ikke å kommentere innholdet i facebookmeldingene.

– Vi er ikke tjent med faglige tilbakemeldinger som ikke holder mål og vil møte familien og forsøke å finne gode løsninger for gutten.

Faleide sier at dette ikke er på grunn av reaksjonene saken har skapt.

– Nei, dette er rutine og vi ville hatt det møtet uansett. Vi er opptatt av å ha et godt samarbeid mellom hjem og skole.