Hopp til innhold

LB1AG kaller verden – igjen!

HORTEN (NRK): For over 40 år siden tok de imot og sendte ut topphemmelig etterretningsinformasjon. Nå sitter to pensjonerte telegrafisert på sin gamle arbeidsplass og kommuniserer med gamle kollegaer.

Telegrafistene Tom-Eddy Grønlund og Gunnar Eggen

MORSESIGNALER: Telegrafistene Tom-Eddy Grønlund (foran) og Gunnar Eggen sender og mottar morsesignaler om bord KNM Narvik, akkurat som de gjorde under den kalde krigen.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

Måkene er mange og måkeskrikene er det eneste som bryter stillheten denne grytidlige onsdags morgenen på Karljohansvern i Horten. Vel, nesten.

Inne fra den nesten 100 meter lange fregatten KNM Narvik hører vi pip med jevne mellomrom. Ut kommer pensjonert telegrafist Tom-Eddy Grønlund. Inne sitter kompanjong Gunnar Eggen og lytter til og tolker morsesignaler.

– Akkurat nå melder Gunnar med en tsjekker, tror jeg, sier Grønlund.

KNM Narvik

KLOKKA: Ved telegrafposten har de kontroll på klokkeslettet andre steder i verden.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

I går og i dag har de igjen kommunisert med omverdenen fra radiorommet på marinefartøyet. Tidligere telegrafister fra alle verdenshjørner samles i sine respektive radiostasjoner til konkurransen «Maritim radio day». Målet? Å få kontakt med så mange stasjoner som mulig.

– Vi bruker kallesignalet «CQ», som betyr alle stasjoner. Deretter «LB1AG», som er KNM Narviks kallesignal og så venter vi på svar, forklarer Gunnar Eggen.

Blir vant til å sitte på topphemmelig informasjon

Før utvekslet de informasjon om sovjetisk aktivitet og andre topphemmelige saker, i dag er det litt mer trivielt.

– Det går stort sett i hvilken båt man var på sist, temperaturer, navn og kanskje en liten værrapport, forteller Grønlund.

Grønlund og Eggen tjenestegjorde på KNM Narvik under den kalde krigen og det vekker minner å sitte på samme sted som for 40 år siden.

– Jeg var blant annet med i Sognefjorden, og det er har alltid vært topphemmelig hva som var der, men det har jeg visst i alle år. Jeg kan vel si det nå, det var en russisk ubåt der, forteller Grønlund.

– Hvordan er det å sitte på slik informasjon?

– En blir vant til det, så klart, det var jobben vår, svarer Grønlund.

Gunnar Eggen.

INGEN ADGANG: Radiorommet var det mest hemmelige rommet om bord i marinefartøyene, sier Gunnar Eggen. – Selv ikke nestkommanderende hadde adgang, forteller han.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

Topphemmelig rom

Selv ikke nestkommanderende på fartøyet hadde tilgang til radiorommet. Det var det mest hemmelige rommet på hele skipet, og kun radiooffiserer, telegrafister, kryptografer og skipssjefen hadde tilgang.

Det nesten 2 000 tonn tunge fartøyet ble tatt ut av tjeneste i juni 2007. I dag er KNM Narvik i sluttfasen med å bli museumsskip, og publikum kan snart for første gang se innsiden av radiorommet og resten av fartøyet.