Hopp til innhold

– Man betaler med personopplysninger

Forbrukere fristes med rabatter og eksklusive tilbud. Datatilsynet mener det er viktig at kundeklubber forteller medlemmer hva opplysninger om dem brukes til.

Kundekort

KUNDEKLUBBER: Mange går med bevis på medlemskap i en eller flere kundeklubber i lommeboka.

Foto: Anne Melsom Bjerke / NRK

Du har trolig blitt spurt om du ønsker melde deg inn i en kundeklubb. Hvis du har takket ja, og samtidig oppgitt informasjon om deg selv, har du muligens også samtykket til at kjøpshistorikken din kan analyseres.

Det betyr at du kan få gode tilbud, men også at stedet der du handler blir litt klokere hver gang du bruker medlemskapet.

– Man oppgir informasjon, også får man noe i retur.

Tom Orvei er administrerende direktør i markedsføringsbyrået Oculos, som har utviklet medlems- og lojalitetsprogrammer for kjeder som Nille, G-Sport og Plantasjen.

Orvei sier kundeklubber kan ses på som en byttehandel der forbrukere får fordeler, mens butikkene får mer og presis kunnskap om kundene sine. Det gjør det lettere å drive med markedsføring, mener han.

– Man går fra å skyte med kanon til å skyte med rifle og kikkertsikte når man skal kommunisere tilbud og andre ting til kundene.

– Det er mye rimeligere å beholde en kunde enn å få en ny. Målet er å få kundene tilbake gjennom å friste med relevante tilbud og tips.

– Viktig med samtykke

Tobias Judin

INFORMASJON: Juridisk rådgiver i Datatilsynet, Tobias Judin, mener noen butikker kan bli flinkere til å informere kunder om hva slags informasjon de samler inn.

Foto: Kari Laumann / Datatilsynet

– Det er mange som belønner lojalitet. Det er greit, men vi ser også at mange bruker kundenes personopplysninger.

Tobias Judin, som er juridisk rådgiver i Datatilsynet, sier mange butikker bruker kundeklubber for å analysere kjøp.

– Det et er viktig at analyse av kjøpshistorikk har et gyldig samtykke. Kundeklubbene må være flinke til å gi forbrukere informasjon om hva som faktisk skjer.

Judin forteller at dette er noe Datatilsynet er opptatt av, og at det er gjennomført tilsyn flere steder. Han har følgende råd til forbrukere:

– Les vilkårene først, og spør butikken dersom det er noe du lurer på. Mange synes det kan være ubehagelig å få handlemønsteret sitt analysert.

– Når man melder seg inn i en kundeklubb skal man bli spurt om man ønsker eller tillater analyse av handlemønster.

Ber forbrukere ta forholdsregler

Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos sier mange selgere strekker seg langt for å binde kunder til butikken sin. For eksempel ved å tilby medlemmer eksklusive rabatter og tilbud.

– Dette kommer med en pris. Selgeren vil få oversikt over hvordan du handler, slik at de kan gi tilbud som er tilpasset deg som bruker.

Martin Skaug Halsos

BILLIG: Gjør deg kjent med kundeklubbenes vilkår, og kjøp ting der de er billigst, råder kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos.

Foto: Forbrukerrådet

Han mener det viktigste er at man som forbruker ikke ser seg blind på tilbudene man får som medlem i en kundeklubb.

– Sjekk alltid priser andre steder. Ha gjerne flere medlemskap, slik at du kan bruke en rabattordning der det er billigst.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark