Forrige helg hadde Redningsselskapet 109 såkalte «Search and rescue-oppdrag». Det ble med andre ord en travel helg for de 50 operative redningsskøytene rundt om i landet. I tillegg kom en rekke assistentoppdrag.
– Spennvidden er stor, fra søk etter savnede til rene assistanseoppdrag. Heldigvis har de mest alvorlige ulykkene foreløpig uteblitt i juli, og vi håper den trenden holder seg, sier Thomas Skarstad, maritim leder i Redningsselskapet.
120 flere oppdrag i juni
Torsdag morgen tok det ikke lang tid før de første telefonene kom inn til redningsskøyta Stormbull i Stavern. Noen hadde tau i propellen, mens andre lurte på vær- og vindforhold langs kysten i Vestfold.
– Vi merker at vi har mindre å gjøre enn hva vi har hatt tidligere år. Hvorfor er jeg ikke helt sikker på, men det har vært en del dårlig vær de siste dagene. Med mindre trafikk blir det mindre å gjøre, forteller Ruben Langseth, skipsfører på redningsskøyta Stormbull.
På landsbasis hadde redningsskøytene 120 flere oppdrag i juni enn samme måned i fjor. Også juli har så langt vært travlere enn vanlig.
– Vi har blitt mye flinkere til å by på oss selv. Vi har gått veldig hardt ut med at folk skal ta kontakt med oss uansett, så terskelen der blir lavere og lavere.
Reddet familie under båtbrann
I løpet av formiddagen bisto redningsskøyta i Stavern en mann som hadde fått tau i propellen, mens en annen båt måtte taues etter at eieren trodde han hadde kjørt på en krabbeteine.
– Heldigvis har vi ganske få redningsaksjoner vi anser som alvorlig. I år har vi ennå ikke hatt de store hendelsene, men statistikken for stasjonen her i Stavern viser at vi har én alvorlig ulykke i året. Vi håper at den statistikken ikke kommer til oss i år, sier Langseth.
Men det tok ikke mange timene før det kom inn melding om en alvorlig hendelse: to voksne, to barn og en hund måtte hoppe i vannet da båten de satt i, gikk opp i flammer utenfor Nevlunghavn.
Redningsskøyta kom raskt til stedet og fikk berget de fem om bord. Ingen kom til skade under brannen.
- Les mer om båtbrannen her:
Mannskapet vet råd
Ifølge Langseth er det viktig at båten er «ship shape» og at man har med seg en liten verktøykasse så man kan fikse det enkleste selv. Et godt råd er også å ha med ekstra deler som ofte tetter seg eller blir ødelagt, forteller Langseth og påpeker viktigheten av å ha kontroll på sjøen:
– Du skal vite hvor du er og hvor du skal. Du skal ta hensyn til vær og vind og det viktig at du er både uthvilt og edru, og ikke minst at du har på deg et flyteplagg. Det er mer eller mindre som belte i bil. Er man først uheldig om noe skulle skje og du detter over bord, så er det flytevesten som holder deg oppe. Og det er jo igjen bevist at vest, det redder liv, avslutter Langseth.