Hopp til innhold

Fylkesordføreren: – Hvor er det blitt av Jarlsberg?

Dagens togtrase fra Tønsberg mot Jarlsberg er ikke lenger aktuell. Dette reagerer fylkesordfører Rune Hogsnes på.

Rune Hogsnes i grå dress.

Fylkesordfører Rune Hogsnes er forundret over at togtraseen ved Jarlsberg ikke lenger er et aktuelt tema i de nye alternativene som ble lagt frem mandag.

Foto: Helena Rønning / NRK

– Jeg var litt forundret over at trasevalget over Jarlsbergjordet, altså i nærheten av dagens trase, var så tidlig luket ut i prosessen, sier fylkesordfører Rune Hogsnes.

På mandag fikk politikerne i Vestfold en del å tenke på. Alternativene for fremtidens vestfoldbane var innholdsrike, og det var Bane NOR, tidligere Jernbaneverket, som la frem alternativene.

Store endringer

Fra Tønsberg mot Stokke kan det bli store endringer.

Ett forslag dreier seg om en ny trase gjennom Tønsberg sentrum. Her vil den gå over kanalen i en bru, og i tunnel i Teieskogen før det kommer bru over Vestfjorden mot Stokke igjen.

Det andre alternativet er bru over Byfjorden fra nordsiden av Slottsfjellet mot Vear. Dagens trase over Jarlsberg er borte.

– Selv om vi vet at det er utfordringer med at det er lengre reisetid og med sløyfa i Tønsberg sentrum, så er det likevel et godt alternativ med tanke på at de alternativene som nå er lagt frem er langt mer konfliktfylte, sier Hogsnes.

Les også: – Ikke gå rett i skyttergravene

– Mange vil mislike brua

Han mener det er for tidlig å si hvilke av de to nye forslagene i Tønsberg som er best. Men han mener at brua over Byfjorden mot Vear kan bli en hard politisk nøtt å knekke.

– En ting er at brua endrer det visuelle inntrykket av Tønsberg som gjør at mange som vil mislike brua. Det vil forundre meg om det ikke er en del sentrale myndigheter som har bemerkninger eller innsigelser til det alternativet, legger han til.

InterCity

Dette er oversikten over alternativene som ble lagt frem mandag kveld.

Foto: John-Andre Samuelsen / NRK

Hanne Sophie Solhaug, prosjektleder i Bane NOR, sier at grunnen til at korridorene over Jarlsbergjordene er fjernet er fordi reisetiden er vesentlig lengre enn de nye alternativene.

– Tidligere antok vi at disse alternativene var billigere enn øvrige korridorer, men vanskelige grunnforhold og konflikter med eksisterende infrastruktur gjør disse løsningene dyrere å bygge enn forventet, sier Solhaug.

Hun legger til at fordelen med å ha en korridor over Jarlsberg da er borte og den samfunnsøkonomiske nytten av disse vil være vesentlig dårligere enn de øvrige korridorene.

– Hellig grunn

Politikerne i Vestfold må nå bli enige om hvilket alternativ som er best før de spiller det inn til Samferdselsdepartementet. Og alternativene blir i alle fall ikke færre etter en prat med folk i Tønsberg.

– Jeg synes ikke den skal gå under Slottsfjellet fordi det er hellig grunn. Jeg bryr meg ingen ting om at det blir kortere reisetid, er det en aktiv tønsbergenser som sier.

Og om politikerne ønsker tips, er det noen tønsbergensere som har råd å komme med.

– Det koster penger å legge toget inn i Tønsberg, er det en annen mann som sier.

Han ville lagt stasjonen på utsiden av Tønsberg med en stor og fin parkeringsplass for folk som skal med toget.