Hopp til innhold

Frykter jernbane-stopp

NHO mener regjeringen må gi penger slik at 230 konsulenter får fortsette planlegging av dobbeltspor. – Kan være å bruke pengene feil, svarer samferdselsministeren.

Farriseidet

Planleggerne skal finne ut hvor ny dobbeltsporet jernbane kan gå fra Farriseidet og gjennom Larvik.

Foto: Jernbaneverket

– Mye viktig planleggingsarbeid er gjort allerede. Så vidt jeg har skjønt, gjensto det bare ett års tid før de var helt ferdige med hvor sporet skal gå mellom Tønsberg og Larvik, sier regiondirektør i NHO Vestfold, Kristin Saga.

Hun er redd det vil bli forsinkelser på hele Intercity-prosjektet hvis planleggingen av dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik stopper opp. Hun meneren sammenhengende Vestfoldbane er svært viktig for næringslivet.

– Det vil bli vanskelig å drive byutvikling i byene våre når man ikke vet hvor toget skal gå, sier hun.

Sender uheldige signaler

Kristin Saga

Regiondirektør i NHO Vestfold, Kristin Saga mener at Vestfoldbanen er viktig for næringslivet, og er redd det vil bli forsinkelser på hele Intercity-prosjektet hvis planleggingen stopper opp.

Foto: John-André Samuelsen

I regjeringens forslag til statsbudsjett er det foreslått 18 millioner kroner til planarbeidene. Jernbaneverket hevder det fører til at arbeidet settes på vent. Politikere i Vestfold mener behovet er på rundt 100 millioner kroner.

– Da lurer jo vi på om det betyr at vi ikke ønsker å prioritere det ytre triangelet likevel som var lovet og som var inne i den forrige nasjonale transportplan, sier Saga.

Under Stortingets spørretime i går, kommenterte samferdselsminister Ketil Solvik Olsen nyheten om at rundt 230 ingeniører nå avslutter sine planarbeider for Vestfoldbanen.

– Da tenker jeg at vi bruker pengene våre litt feil, sier Solvik Olsen.

Han sa at regjeringen også må gå inn og se på planleggingen til Jernbaneverket.

– Eller så er dette blitt en konsulentbransje mer enn en jernbanesektor, sa han.

Kan få store konsekvenser

Distriktssekretær i LO Harald Olsen tror det vil få store konsekvenser dersom planleggingsarbeidet settes på vent, og er redd for at de skal gå tilbake dit de var for noen år siden da de bygde strekningen mellom Barkåker og Tønsberg.

– Det var ikke noe sammenhengende arbeid over tid. Det ble jo en fin strekning, men problemet var at det førte ikke til et bedre tilbud for passasjerene, sier Olsen.