Lufthavnsjef Gisle Skansen er helt klar. En såkalt sektoravgift, eller innflyvningsavgift, på rundt 15 millioner kroner årlig til Avinor kan få store konsekvenser for Vestfolds portal ut i Europa og verden.
Under et møte på Torp i dag, med Høyres representanter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, fylkesordfører Per-Eivind Johansen og Sandefjord-ordfører Bjørn Ole Gleditsch, sa Gisle Skansen at "Avinor-modellen" er behagelig for politikerne, men at den gjør det umulig for lufthavnene utenfor Avinor-eie å overleve.
– Det blir som å kaste ut barnet med badevannet, mener Skansen.
Les også:
– Ikke likebehandling
Samferdselsdepartementet har fastsatt en pris som flyselskapene skal betale Avinor på deres lufthavner, som i realiteten er markedspris. Den skal egentlig dekke flysikringskostnadene.
– Forholdet bør være én til én, men fasit hos oss er at de avgiftene dekker rundt 17–18 millioner, mens de reelle kostnadene Avinor ønsker fra oss er på 50 millioner. Altså bare en tredjedel, sier han.
Leder for transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H), er enig med Skansen.
– Vi i Høyre og Frp skal hjelpe Torp så mye som mulig. Vi er opptatt av å ha ikke-statlige lufthavner og å se på en løsning som gjør at Torp går en lysere fremtid i møte, sier Helleland.
Skansen mener man bør se til andre land, blant andre Sverige og Danmark hvor de følge EUs anbefaling om at flyplasser av en viss størrelse ikke skal betale innflyvningsavgift.
Redd for hva som kan skje
I helgen holder Arbeiderpartiet sitt landsmøte. En av sakene det skal stemmes over der er om taxfree-ordningen bør avvikles.
Taxfree står for rundt én tredjedel av Torps inntekter. Nedleggelse vil bety kroken på døra for Torp.
– Ja, da er det bare slukke lyset og låse dørene for oss, sier Gisle Skansen.
Linda Hofstad Helleland er redd for utfallet.
– Jeg er veldig bekymra. Det vil rasere norsk lufthavnstruktur og i verste konsekvens betyr det slutten for Torp. Vi ønsker å beholde taxfree-ordningen for å finansiere lufthavnstrukturen og for å beholde Torp. Her ønsker vi fortsatt vekst, sier Helleland.