Fergesatsing fra Sandefjord

Color Line satser en milliard kroner på å bygge verdens største ferge med hybridteknologi. Den vil rederiet sette inn i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad.

Omtrent slik kan Color Lines hybridskip se ut når det settes i trafikk fra 1. januar 2020.

Slik kan Color Lines hybridskip se ut når det settes i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad fra 1. januar 2020.

Foto: (Color Line)

I natt gikk fristen ut for å søke om å få trafikkere fergeruta mellom Sandefjord og Strømstad fra 1. januar 2020. Og omtrent samtidig sender Color Line ut en pressemelding om satsingen på det som karakteriseres som verdens største hybridferge. Byggingen av ferga forutsetter at Sandefjord kommune tildeler oss avgangen klokka 10, sier Color Lines konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Helge Otto Mathisen.

– Når vi bygger verdens største hybridskip sier det seg selv at vi må ha en avgang vi kjenner og som gjør at vi kan forsvare den store investeringen.

Men akkurat det ser ikke ut til å bli noe problem. Da fristen for å søke gikk ut natt til fredag, glimret søknaden fra Fjord Line om avgangen kl. 10 med sitt fravær. Dette skriver kommunen på sin nettside:

"Color Line er alene om å søke om tilgang til den mye omtalte 10-avgangen."

Dermed ser det ut til at Color Line får ønsket oppfylt om denne populære avgangen.

Nullutslipp og stillegående

Helge Otto Mathisen

Dette blir et miljøeffektivt skip innenfor alle regler, mener Helge Otto Mathisen i Color Line.

Foto: Simon Skjelbostad Yset / NRK

Fergen som skal bygges er utstyrt med batterier og en maskin drevet av marin diesel. Batteriene lades ved hjelp av landstrøm eller om bord fra skipets generatorer. Den blir cirka 160 meter lang og vil ha plass til 2000 passasjerer og 430-500 biler.

Miljøeffekten gis ved at ferga bare skal gå på batteriene ut og inn Sandefjordsfjorden, sier Mathisen.

– Det blir nullutslipp fra ferga ut og inn fjorden, og forøvrig går det på marin diesel med miljøtilpasninger.

Kommuneadvokaten i Sandefjord, Miriam Schei, sier at det som har kommet inn av søknader treffer kommunens ønsker og målsetninger på en god måte. Hun presiserer at det ikke er aktuelt at samme rederi tildeles de to mest populære avgangstidene fra Sandefjord.

– Det vil bare være anledning til å ha to morgenavganger, enten kl. 10 kombinert med kl. 7, eller kl. 8.30 kombinert med kl. 7.