Hopp til innhold

E 18 dyrere - høyere bomavgift

Nye krav til planlagt bru på E 18 i Vestfold fører til økte bomavgifter.

Øyvind Firman

Nye krav fører til at det må bygges en annen type bru enn først planlagt, sier prosjektleder Øyvind Firman.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Den nye E 18 i Larvik, mellom Bommestad og Sky, blir dyrere enn først antatt. Det må bilistene betale i økte bomavgifter.

– Det må bygges en annen brukonstruksjon på grunn av nye krav til den planlagte brua på E 18 over Farris. Miljøverndepartementets har vedtatt en lang miljøtunell mellom Bommestad. Dette kommer til å koste mer enn vi hadde beregnet, sier Øyvind Firman, prosjektleder i Statens vegvesen.

Fra 2 til 3 milliarder kroner

Statens vegvesen har nå beregnet at alt i alt kommer strekningen til å koste nærmere 3 milliarder kroner. Opprinnelig kostnad var drøye 2 milliarder kroner. I kostnadsøkningen, som fortsatt skal vurderes, er det for eksempel lagt inn økte kvaliteter.

Blant de nye kravene til bru er en siktforbedring som fører til at brua må bli bredere.

– Dermed må det bygges en skråstagsbru og det koster ekstra, sier Firmann.

Miljøtunellen som er vedtatt bygget ved Haga, mellom Bommestad og Farris må også bli bredere som følge av brukravet.

Håper det ikke blir så mye

Tore Kaurin, som er sjef for Statens vegvesen i Vestfold, sier de arbeider for at økningen ikke blir så mye som 1 milliard kroner, slik det ser ut nå.

– Det arbeider vi med, for saken må legges fram for Fylkestinget, sier han.

I 2007 vedtok Fylkestinget i Vestfold en garanti for andelen som skal bompengefinansieres.

Med den garantien kunne Stortinget i desember i fjor godkjenne planen. I Stortingsproposisjonen som ble lagt fram for finansieringen av den nye veien mellom Gulli og Langåker, ble det lagt til grunn til sammen sju antennepunkter for bompengeinnkreving fra Gulli til Telemark grense ved Langangen.

I proposisjonen står det også at det kommer til å koste samlet 77 kroner å passere alle sju bommene mellom Tønsberg og grensen til Telemark.

Teksten fortsetter under bildet

Bomstasjon på E18 i Larvik

Bomstasjonen mellom Langåker og Bommestad blir én av i alt sju mellom Tønsberg og grensen til Telemark.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Ny politisk behandling

– Det er først når vi legger fram nye beregninger for Fylketinget til høsten at vi vet hva de økte kostnadene vil føre til i eventuelt økte bompenger, sier Kaurin.

Etter fylkestingets nye behandling til høsten, må Stortinget igjen behandle saken, forklarer Kaurin, som ikke tror prosjektet blir forsinket av den gunn.

Ingen er foreløpig villig til å antyde eller spekulere om økte bompenger, et svært ømtålig tema for mange.

Det er likevel ikke vanskelig å tenke seg en viss økning fra de planlagte 77 kronene når prisen på en liten del av strekningen kan komme til å koste 3 milliarder kroner i stedet for 2 milliarder kroner.

Man skal være forsiktig med å spekulere, men nrk.no kjenner til at et anslag på 100 kroner i bompenger for hele strekningen trolig er i overkant av det realistiske.

Kaurin minner om at høye bomavgifter fører til at færre bruker veien. Han sier at det også er andre forhold som spiller inn. Stortinget har bestemt at innkrevingstiden skal være maks 15 år, men at den i spesielle tilfeller kan økes med fem år.

– På E 18 i nordre Vestfold var det for eksempel planlagt å ta ned bommene i 2015. Veien ble åpnet i 2001. På grunn av mer trafikk enn forventet, blir bommene fjernet i 2013, sier Kaurin.

Skulle hatt fire-felts vei for lenge siden

– Norge skulle hatt fire felts motorvei mellom alle de største byene for minst 50 år siden. Det sier bilist Jody Bateman, som opprinnelig er engelsk. I England bygges veier for de avgiftene som kommer inn og der er det ikke bomavgifter, sier han.

Han undrer seg stort over hvorfor rike Norge ikke klarer å bygge en god infrastruktur uten at brukerne må betale mer enn det som alt kommer inn i veiagift, drivstoffavgifter og avgifter ved kjøp av kjøretøy.

Når vi forteller om mulig økte bompenger på E 18 som følge av økte utgifter og nye krav, rister Bateman oppgitt på hodet.

– Det er helt urimelig at vi bilister skal straffes med økte avgifter fordi noen setter nye krav eller har regnet feil, sier Bateman.

Jody Bateman

Jody Bateman sier Norge skulle hatt fire felst motorvei mellom de største byene for minst femti år siden.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK