Hopp til innhold

Vestfold kan få dynamisk og intelligent veilys

Fremtidens veilys dempes når det ikke er trafikk på veien og økes når det kommer trafikk eller fotgjengere.

Fylkesvei 313 i Sande

Her, på gamle E18 fylkesvei 313 i Sande, er det aktuelt å teste ut dynamisk veibelysning.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Framtidens veilys, som er miljøbesparende gjennom lavere energiforbruk, skal nå prøves ut i Vestfold. Det handler om både dynamisk og intelligent belysning.

Dynamisk veibelysning er slik at lyset dempes når det ikke er trafikk på veien og økes når det kommer trafikk eller fotgjengere.

Intelligent veibelysning er belysning som dempes på gitte tidspunkter, og som også varsler når en lampe er mørk.

Dynamisk belysning er under utprøving, men har en del utfordringer. Ikke minst knyttet til avtaler mellom Statens vegvesen eller fylkeskommunene, og energileverandørene. Skal det spares penger må det kun betales for den strømmen som forbrukes.

Har vurdert muligheter i Vestfold

Statens vegvesen har på oppdrag fra Vestfold fylkeskommune, utearbeidet en rapport om mulighetene for å teste ut flere varianter av energibesparende lys.
Fylkestinget vedtok nylig at de ønsker å sette i gang et prøveprosjekt på fylkesvei 313, gamle E18 mellom Sande og Holmestrand.

Denne veien har både en trafikktetthet som gjøre at de kan spare penger, og veibelysning som egner seg til det.

Kan ikke brukes over alt

– Ikke alle veistrekninger er i dag egnet til å prøve dette, sier elektroingeniør Ragnar Gjermundrød i Statens vegvesen. Det mest aktuelle er dynamisk veibelysning.

– Det er belysning som er innrettet med sensorer som registrerer trafikk (aktivitet) som regulerer lysstyrken etter hvert som for eksempel et kjøretøy kommer kjørende. Bilisten merker knapt at noe endrer seg foran fordi det er flere lys framover som får økt lysstyrke. Når kjøretøyet, eller en fotgjenger, er ute av sensorsonen dempes lysene, forklarer Gjermundrød.

Statens vegvesen sier i rapporten at det kan monteres nye armaturer med aktivitetsbasert styring på FV 313.

Det øker effekten fra 50 % til 100 % ved aktivitet på veien. Besparelsen er ukjent, men med lite trafikk vil besparelsen være opp til 40 % fra dagen situasjon. Den trafikk som er der vil da til enhver tid ha optimal belysning.

Dynamisk veilys er utviklet i Østfold. Det er også prøvet på fylkesvei 116

Ragnar Gjermundrød

Ragnar Gjermundrød i Statens vegvesen sier det ikke er alle veier som kan bruke dynamisk veibelysning.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

LED-lys som veibelysning

Det er også mulig å teste ut LED-lys, men det er mer krevende, sier Gjermundrød.

LED-lys som veibelysning er ikke ferdig utviklet. Det kreves bedre spredning på lyset og lavere lyktestolper enn i dag. Avstanden mellom stolpene må også være tettere enn dagens normale avstand.

– I Stokke er det bestemt at det skal monteres dynamiske LED-lys på en ny gang- og sykkelvei som bygges langs fylkesveien ved Vennerød. Det vil gi oss gode muligheter for å skaffe oss erfaring, sier Gjermundrød.