Hopp til innhold

Intelligent gatebelysning

Fremtidens gatelys skal være energibesparende. Det innebærer at de dimmes opp og ned etter aktiviteten på veien.

Comlight heter firmaet som har utviklet ideen om aktivitetsstyrt belysning.

Siri Skøien, Comlight, intelligent og aktivitetsstyrt gatebelysning

Siri Skøien i Comlight er en av personene som har utviklet den aktivitetsstyrte belysningen.

Foto: Tobias S. Martinsen / NRK

Strømbesparende

Siri Skøien er en av gründerne i firmaet, og hun var til stede da de intelligente gatelysene ble presentert onsdag kveld.

Det var lenge hemmelig hvor lysene skulle testes .

- Aktivitetsstyrt belysning betyr at alle trafikanter skal ha optimal sikkerhet ved å ha 100 prosent belysning når de kjører. Samtidig skal vi spare energi og tenke ENØK ved at lysene dimmes ned når det ikke er trafikk på veien, forklarer hun.

Intelligent og aktivitetsstyrt gatebelysning

De nye gatelysene følger bilen som en bølge bortover veien. Lysstyrken økes etterhvert som bilen kjører, og bilistene har alltid 100 prosent lys når de kjører.

Foto: Tobias S. Martinsen / NRK

Avansert teknologi

Det er radarteknologi sammen med en kommunikasjonssystem som gjør det mulig å dimme gatelysene.

- Systemet kommuniserer med hvert enkelt lyspunkt langs veien og forteller at det kommer en bil. Da blir det en bølge med 100 prosent fullt lys som følger deg hele strekningen, sier Skøien.

Kan spare millioner

Besparelsespotensialet til en slik type gatebelysning ligger på flere hundre millioner i året, ifølge Skøien.

- Det er snakk om mellom 150 og 200 millioner kroner hvert eneste år. Det er en million lyspunkter i Norge, og potensialet i Europa er hundre ganger så stort, så det er snakk om store tall, sier hun.

Men det varer ennå et år før det ferdige produktet er klart.

- Vi håper å kunne lansere et industrialisert ferdig produkt i løpet av september 2009, sier gründer i Comlight, Siri Skøien.