Mekaniker Svein Devik i Dakota Norway elsker å skru i hangaren på Torp.
Den årlige inspeksjonen av flyet er en tålmodighetsprøve, men i år har de også en ekstrajobb foran seg.
– Det er at vi skifter venstre motor på gangtid. Så fant vi dessverre ut at vi må skifte to sylindere på høyre motor også. Vi har fått veldig mye jobb i år, sier Devik.
I disse dager sluttfører de den venstre motoren.
– Hva koster en ny motor?
– Rundt 600 000 kroner, forteller Devik.
80-årsjubilant
Douglas DC-3, også kalt Dakota, er et tomotors propelldrevet passasjerfly.
Dakotaen fløy første gang 17. desember 1935, og ble i 1936 tatt i bruk som rutefly i USA. I Norge ble det brukt i vanlig rutetrafikk mellom 1946 og 1964.
I år er flytypen 80 år. Det glemmes ikke av flyentusiastene i Dakota Norway.
– Vi har styremøte på mandag, så det er litt for tidlig å si hvordan vi skal markere det. Men vi har bestemt oss for å fly 17. desember (datoen flytypen var i luften for første gang). Det er litt spesielt, for vi flyr aldri på vinteren, sier Martin Nilsen i Dakota Norway.
Dakotaen på Torp ble flyvedyktig i 1942. I dag finnes det kun ett fly av denne typen i Norge, en i Danmark, en i Finland, en på Island og to i Sverige.
Avhengig av den tekniske tilstanden ligger prislappen på flere millioner kroner, anslås det.
Se Dakotaflyet i luften her: