Natt til 5. april i år ble skremmende for to taxisjåfører i Vestfold. En ruset mann (31) truet dem til å gjøre som han ville.
Under den første taxituren virket mannen så truende at sjåføren ikke turte å be om betaling da turen var over, heter det i dommen fra Larvik tingrett. Han slo i seter og i sidene inne i bilen, og beordret sjåføren rundt.
I den andre taxien følte sjåføren seg så truet at han trykket på alarmen i bilen. Denne funket imidlertid ikke.
31-åringen skal under denne turen ha trykket en finger eller noe annet i ryggen på den nye sjåføren, og sagt «kjør fort». Sjåføren tenkte det kunne være en kniv, og gjorde som passasjeren sa.
Turen endte med at 31-åringen stakk av med taxien og pengene i den, og politiet ble kontaktet. Det skulle to spikermatter til for å stanse ham.
31-åringen er nå dømt til fengsel for dette samt andre forhold, og må også betale 19 660 kroner i erstatning for skader på den ene bilen.
En spørreundersøkelse Nordiske Transportarbeiderforbund (NTF) har gjort, viser at det ikke er uvanlig at taxisjåfører føler seg truet på jobb.
– Veldig urovekkende, men ikke overraskende
I undersøkelsen svarte 60,4 prosent av de spurte sjåførene i Norden at de har vært utsatt for vold og/eller trusler. Blant sjåførene i Norge var tallet 53 prosent.
– Det er veldig urovekkende, men dessverre ikke overraskende, sier Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).
509 sjåfører deltok i undersøkelsen. Hansen håper resultatene fører til gjennomføring av en ny, mer omfattende undersøkelse om temaet.
– Utagerende og ustabile passasjerer
NTF er et fagforbund tilsluttet LO, og har rundt 20 000 medlemmer innenfor transport og logistikk over hele landet.
– Hva slags hendelser hører dere om?
– Det er mange historier knyttet til aggressive kunder, rus og kriminalitet, spesielt om natten og i helger. Det er ikke like mye ran lenger, for nå er det mindre kontanter i drosjene. Men rett og slett utagerende og ustabile passasjerer, sier Hansen.
Han tror flere tiltak kan gjøres for å redusere antallet slike hendelser, og nevner en større mulighet for videoovervåking av hele taxiturer som et eksempel.
– I dag er det problematisk, for Datatilsynet har satt ned foten når det gjelder kontinuerlig overvåking av drosjene og passasjerene, men det ville nok hatt en effekt.
– Man har en viss mulighet til å aktivere kameraet i truende situasjoner, legger han til.
Hansen nevner kompetanseheving som et annet eksempel. Han ønsker å heve sjåførers kompetanse i konflikthåndtering.
– Har opplæring
Styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund opplyser til NRK at de fleste taxiselskaper har opplæring av sjåførene hvor de blant annet lærer hvordan en kan håndtere eventuelle trusler.
Det er ikke ofte han hører om trusler og vold mot sjåfører, og han ble overrasket over resultatene i undersøkelsen fra NTF.
– Jeg syntes 60 prosent var mye.
– Men vi leser om det i media nå og da, så det skjer dessverre, sier han.