Hopp til innhold

– Hva galt har Jarle Andhøy gjort?

– Det er det mye i jakten på Jarle Andhøy som ikke stemmer, sier Stig Hatlo fra Larvik som er en nær venn av, og støttespiller for, den unge eventyreren. Også Jarle Andhøy er fra Larvik.

Stig Hatlo

Stig Hatlo er en venn av Jarle Andhøy. Han har selv erfaring fra seilas på de sju hav. Her viser han bilde fra da han var mannskap på Berge Viking som var første norske båt som deltok i en seilas jorda rundt for 30 år siden. Hatlo står til rors på bildet.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Stig Hatlo er er kjent fra sine bragder på de sju hav, og var blant mannskapet på seilbåten Berge Viking som krysset startlinjen i Whitbread Round the World Race for 30 år siden. Det var da første gang en norsk båt deltok i verdens tøffeste seilas jorda rundt.

– Jeg har vært en nær venn av Jarle siden han var ganske ung, sier Hatlo. Jeg snakket med han for bare noen dager siden. Vi snakker sammen ganske ofte. Jeg fatter den dag i dag ikke hva galt denne unge mannen har gjort. Det får han heller ikke greie på selv, sier Hatlo til NRK.no.

– Ville finne spor og hedre kameratene

Han mener at myndighetene i New Zealand har behandlet Jarle meget dårlig.

– Han har jo kort og godt bare seilt tilbake der hvor han mistet sine venner og seilbåten Berserk, for å lete etter årsaken og å hedre sine venner.

På dette stedet etterlot de seg depoter med aggregat, verktøy, ATV’er, proviant og diesel. Der er det jo et naturlig sted å lete etter spor, forklarer Hatlo.

– Newzealandske myndigheter på Scott-basen bedyret først at de ikke hadde fjernet depotene, men ved selvsyn så Jarle at de allikevel hadde gjort det, og så nektet de å utlevere det. Myndighetene der vil heller ikke frigi kommunikasjonsloggen fra krigsskipet Wellington, som man vet hadde kontakt med Berserk like før de forsvant. Her er det atskillig som ikke stemmer, sier Stig Hatlo.

Nøler ikke med kritikk

Han er ikke nådig i kritikken og lurer på hva myndighetene i New Zealand kan ha å skjule. Hva vil norske myndigheter gjøre for å komme til bunns i saken, spør Hatlo. Skal de gi Jarle en ny bot?

I lovparagrafen som Polarinstituttet viser til, kreves det meldeplikt for virksomhet som turisme, forskning og annen virksomhet.

– Andhøys bevegelser der nede er det som heter ferdsel. Er ferdsel en virksomhet, spør Stig Hatlo.

Et av hovedargumentene for øvrig er kontinentets sårbarhet, altså engstelse for de skader virksomhet der nede kan gi.

– Tar man bryderiet med å gå på Internett og søke med Google Earth og se nærmere på for eksempel McMurdo-basen, vil man kunne se atskillige kjempestore kjøretøy, helikoptre med mer, forklarer Hatlo.

– Når det gjelder Jarle snakker vi om en liten seilbåt med en liten dieselmotor, og ATV’er hvor sporene blåser igjen på minutter, legger han til.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jarle Andhøy og båten Nilaya

Jarle Andhøy og båten Nilaya var i chilensk farvann da det chilenske marinefartøyet grep inn.

Foto: www.nilaya.co.nz/Arne Raanaas

Forskning og turisme

– Snakker vi om lovlig virksomhet, så er det altså greit nok med forskning, – og turisme med store cruiseskip og tusenvis av turister. Jens Stoltenberg og hans følge ankom i fly for å gå på ski noen kilometer til polpunktet, for en tid tilbake, sier han og nevner flere ting han mener skurrer når det gjelder denne saken.

– Den søkkrike Gareth Morgan kaller Jarle en arrogant cowboy som han ikke vil redde hvis noe skjer. Selv tar han betalende gjester dit i en gigantisk isbryter. Dette skurrer, tordner Stig Hatlo og legger til;

– Mange i Norge har snakket om fare og risiko, men hopper glatt over det faktum at tusener driver med annen farlig og risikofylt virksomhet. Noen eventyrere drar ned på store dyp, andre klatrer i utilgjengelige fjell. Hvor mange døde ligger det igjen, for eksempel på vei opp mot Mount Everest, spør Hatlo.

– Hva er problemet?

Hatlo sier at Jarle seiler til Sydishavet og han kan ikke se noen problemer med det.

– Han er jo ikke den eneste som seiler dit. Kan det virkelig være at han ikke har søkt om å få lov, – at han må betraktes som en ulovlig innvandrer i Antarktis?

– Jarle Andhøy var i Sørishavet på samme betingelser i 1998 som nå og med Berserk for ett år siden, men i 1998 ble det verken satt noe spørsmålstegn rundt lovligheten eller inngitt noen anmeldelse, fortsetter han.

På vei hjem

Han forklarer at Jarle Andhøy var på hjem og at han skulle forsøke å finne en havn i Argentina der han kunne legge båten og ta fly hjem.

– Han har seilt atskillige nautiske mil. Nå er han stoppet av myndighetene i Chile, trolig er det på anmodning fra myndighetene i New Zealand fordi det er en mann om bord uten pass. Det reiser da av og til folk rundt i verden som har glemt passet sitt, smiler Hatlo.

Han forteller at han nylig fikk aprilutgaven av Yachting World der han så en reportasje fra en seiling i Antarktis for kort tid siden.

– Det var med en glassfiberbåt på 40 fot. Der skriver de om hyggelig møte med argentinske forskere, men ikke et ord om verken søknader eller problemer med myndigheter, sier jordomseileren fra Larvik.

– Hva galt har Jarle Andhøy gjort? Det får vi ikke svar på, sier Stig Hatlo.

Les om: På mimretur med Berge Viking

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark