Hopp til innhold

– Bompengesatsene klare om kort tid

Det lover statssekretær i samferdselsdepartementet Bård Hoksrud.

Bomstasjon

Statssekretær Bård Hoksrud sier at de har invitert Vestfold fylkeskommune til møte på mandag.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

På de nye parsellene på E 18 gjennom Vestfold starter bompengeinnkrevingen 3. november, men per i dag er det ingen som vet hvor mye det kommer til å koste.

Fylkesordfører Per Eivind Johansen sa fredag morgen til NRK.no at han er utålmodig og at han nå krever et ministermøte om bompengesatsene.

Hoksrud sier at de nå har bedt om et møte med fylkesordføreren på mandag.

Tror bilistene blir fornøyde

– Vi har jobba med dette over en tid, og nå har vi har invitert Vestfold fylkeskommune til et møte mandag ettermiddag for å ha en diskusjon og dialog med noen forslag. Deretter håper vi at vi ganske raskt kan ha på plass en god løsning, forteller Hoksrud.

Da samferdselsminister Ketil Solvik- Olsen var i Vestfold og åpnet veien i sommer snakket han om at den totale bompengesatsen gjennom fylket kunne bli på 60 kroner. Hva som blir den endelige løsningen vil ikke Hoksrud slå fast ennå.

Bård Hoksrud

Bård Hoksrud tror bilistene blir fornøyde med bompengesatsene.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Som sagt har vi invitert Vestfold fylkeskommune til møte på mandag. Vi bør nok prate med dem først, men jeg tror at bilistene kommer til å kunne være godt fornøyd i forhold til en del av de takstene som den rødgrønne regjeringa lovte, sier statssekretæren.

Minst mulig bompenger

Hoksrud har selv tilhørighet i Porsgrunn, og bruker dermed veien stadig vekk. Dette sier han ikke har noe å si i denne sammenhengen.

– Jeg er opptatt av å jobbe for å redusere, og helst fjerne, bomstasjonene over hele landet. Det er jobben min, og det er det som er bra med å få en ny politisk ledelse i Samferdselsdepartementet, sier han og legger til:

– Vi har tidligere hatt en samferdselsminister og en politisk ledelse som har sett på bompenger som en ålreit måte å flå bilistene på. Nå har vi en politisk ledelse som er opptatt av å finne ut hvordan skal vi ta grep som gjør at bilistene skal betale minst mulig i renter og innkrevingskostnader, og at vi skal bruke mest mulig statlige penger og minst mulig bompenger.