Hopp til innhold

Utsetter bergingen av norskeid skip

LONDON (NRK): Bergingen av det norskeide frakteskipet Höegh Osaka som har ligget på grunn utenfor Southampton siden lørdag kveld, er utsatt.

Det norske frakteskipet Hoegh Osaka på grunn

Fortsatt ligger det norskeide frakteskipet Höegh Osaka på grunn utenfor Southampton.

Foto: ADRIAN DENNIS / Afp

Under en pressekonferanse tirsdag ettermiddag, fortalte Bram Sperling fra det danskeide bergingsselskapet Svitzer at forholdene kunne være gode for å få skipet flott igjen under høyvann i onsdag.

Men ettersom skipet har tatt inn mer vann enn man opprinnelig trodde, avlyses bergingsforsøket inntil videre, skriver lokalavisa Daily Echo.

En talsmann for kystvakten forteller at det på grunn av vannmengdene vil ta lengre tid å forberede berging av det 180 meter lange skipet. Bergingsmannskapene vil forsøke å få skipet av grunn når været tillater det.

En gruppe på 18 personer utgjør gruppen som har bergingsansvaret.

Sperling fortalte også at jobben med å få skipet på rett kjøl igjen, involverer en rekke steg og vanskelig kalkuleringer.

Lasten skal være mindre skadet enn først fryktet, sa Sperling tirsdag.

Tirsdag kveld skriver rederiet Höegh Autoliners i ei pressemelding at resultatene av undersøkelsene til Svitzer nå er meldt inn til britiske myndigheter før en avgjørelse tas.

– Over de siste 24 timene har bergingsselskapet Svitzer gjort observasjoner om bord og egne analyser. De rapporterer til britiske myndigheters Maritime Salvage & Intervention (SOSREP) som tar den endelige avgjørelsen om berging og plan for det, skriver rederiet.

Kan bli liggende fortsatt

Det 51.000 tonn tunge skipet har om lag 1.400 biler om bord, størsteparten av dem fra bilprodusenten Jaguar, i tillegg til en del større industrimaskiner. Planen er å dra skipet banken og videre utpå dypt vann. Dersom det viser seg å bli for vanskelig, kan det være aktuelt å ankre skipet fast til sandbanken.

Kystverket sa til NRK mandag at det kunne ta mange dager før Höegh Osaka igjen kunne være på rett kjøl igjen, noe også bergingsselskapet Svitzer antydet under pressekonferansen.

Først når det er klart at skipet ligger stabilt i vannet, blir det aktuelt å taue det tilbake til Southampton hvor det ble lastet sist lørdag.

Ubesvarte spørsmål

Det er fortsatt uklart hvorfor skipet krenget, og at mannskapet derfor valgte å kjøre skipet på sandbanken mellom Southampton og Isle Of Wight.

I øyeblikket har skipet en slagside på 50 prosent, men det skal ifølge kystfartsmyndighetene ikke utgjøre noen fare for omgivelsene. Likevel er det opprettet en sikkerhetssone på 200 meter rundt hele det 180 meter lange skipet, dette for å forhindre at mindre båter forsinker bergingsarbeidet.

Den øvrige skipstrafikken i området går som normalt, men kan bli stanset midlertidig på grunn av redningsoperasjonen.

SISTE NYTT

Siste nytt