Hopp til innhold

Undervannssøk etter den «svarte boksen» er i gang

«Ocean Shield», skipet som er utstyrt med spesialutstyr til å fange opp signaler fra den svarte boksen i det savnede flyet fra Malaysia Airlines, er på plass i leteområdet.

Ocean Shield savnet fly

Skipet «Ocean Shield» er endelig på plass i leteområdet og har med seg en mikrofon som skal forsøke å plukke opp signalene fra den svarte boksen. I tillegg har skipet med seg ubemannede u-båter som skal søke på havbunnen.

Foto: Rob Griffith / Ap

Det australske skipet har blitt utstyrt med amerikansk teknologi som gjør at det ved hjelp av en undervannsmikrofon kan plukke opp signalene fra ferdsskriveren. I tillegg har skipet med seg en ubemannet ubåt som skal undersøke havbunnen i leteområdet etter flyvraket, skriver AP.

Et annet skip, «HMS Echo», har allerede forsøkt å bruke sonar til å finne vrakrester, og skal fortsette dette arbeidet fredag.

Skipene skal fredag søke på en 240 kilometer lang strekning.

Laster Twitter-innhold

Fire nye fly

Fredag har fire nye sivile fly også sluttet seg til letingen i Indiahavet etter det forsvunne passasjerflyet fra Malaysia Airlines.

Fra før er ti militære fly, ni skip og en ubåt engasjert i den omfattende leteoperasjonen etter flyet som forsvant for snart fire uker siden.

Fredagens søkeområde er på drøyt 217 000 kvadratkilometer og ligger starter rundt 1850 kilometer vest for Perth i Australia.

Signalene dør etter mandag

Leteområde fly

Fredagens leteområde er markert med gul rektangel.

Foto: AUSTRALIAN MARITIME SAFETY AUTHORITY (AMSA)

Et stort steg mot å finne ut hva som faktisk skjedde om bord på MH 370 vil være å finne flyets svarte boks. Boksen består av to enheter der den ene tar opp samtaler i cockpiten, mens den andre registrerer ferdsdata.

Det er disse boksene de pårørende og malaysiske myndigheter i stor grad har satt sin lit til når det gjelder å finne årsaken til at MH370 etter alt å dømme har styrtet.

Men letemannskapene kjemper mot tiden med tanke på å finne MH370s «svarte boks». Denne sender ut elektroniske signaler som kan fanges opp i et mindre område, men batteriene i boksene varer bare i 30 dager.

Med utgangspunkt i normal levetid for batteriene regner man med at boksen til det savnede flyet vil slutte å sende ut signaler etter mandag.

– Gjetning

I tillegg må man ta med i betraktningen at det nåværende leteområdet muligens ikke er der flyet har styrtet. Trass den massive leteoperasjonen er det ennå ikke funnet noen vrakrester som kunne antyde hvor flyet gikk ned.

Dermed risikerer man å bruke de gjenværende dagene av batterienes levetid på å lete på feil sted.

– Det eneste vi kan gjøre nå er å sette disse skipene inn i det beste området vi har nå - vår beste gjetning - og bare la dem holde på, sier kommandørkaptein i den amerikanske marinen,William Marks, til CNN.

– Frem til vi finner vrakrester er det bare gjetning.

Tirsdag uttalte også Australias forsvarsminister David Johnston, som har fått ansvaret for koordinasjonen av søkearbeidet, at sjansene for å finne den svarte boksen er svært små.

Uten de elektroniske signalene må man lete med sonar og ubemannede ubåter. Men havet i leteområdet er mange kilometer dypt og det er fjellformasjoner i havbunnen som gjør et slikt søk vanskelig. Så det er kan være umulig å finne den svarte boksen hvis man ikke når den før signalene dør ut.