Hopp til innhold

Svinedyr reklamehistorie

Den 30 minutter lange reklamefilmen for Barack Obama sprengte alle grenser - men ekspertene er uenige om den får noen effekt.

Barack Obma i den 30 minutter lange reklamefilmen
Foto: Scanpix/AP

Obama-kampanjen skrev historie i går.

Aldri har det vært brukt så mange penger til reklame på en kveld - og aldri har man vist en så lang reklamefilm for en kandidat så tett oppunder valget.

Filmen

Både BET, CBS, FOX, MSNBC, TV One og Univision (spansktalende TV-nettverk) hadde ryddet plass for å sende plass til reklameinnslaget som gikk samtidig på alle kanalene klokken 20 østkysttid. CNN og ABC hadde takket nei.

Les: CNN sier nei til Obama

Prisen for stuntet må ha kostet Obama-kampanjen mellom 20 og 30 millioner kroner, ifølge anslagene til politiske kommentatorer.

Den 30 minutter lange filmen inneholdt nære historier, biografisk informasjon, uttalelser fra Obamas politiske støttespillere og opptak fra valgmøter. Økonomisk politikk var det dominerende temaet, og Obama presenterte sin redningsplan for middelklassen.

Sist man så noe lignende var i 1992, da den uavhengige kandidaten Ross Perot hadde en massiv TV-kampanje for å presentere seg selv og sitt budskap.

Drøfter ikke

Amerikanske medier er i dag mer opptatt av den grensesprengende kampanjen og om den virker, enn spørsmålet om dette er etisk betenkelig og forsøk på å kjøpe valget.

- Uansett, dette er en fin måte å vise muskler på, sier Evan Tracey i Campaign Media Analysis Group til CNN.

- Det å vise at du har mer penger enn hva som er ledig av reklametid på TV.

Enkelte radio- eller TV-show diskuterte om valgkamppenger burde gå til en så massiv reklamesatsing.

Whoopi Goldberg - som var hentet inn som moderator i en diskusjon på ABC - svarte talkshow-vert Elisabeth Hasselback slik til som mente det var betenkelig å svi av så mye penger på reklame:

- Disse pengene er ikke gitt til en person eller ment å gå til et godt formål. Pengene er samlet inn for å få budskapet ut. Det er hva Obama gjør - og jeg mener man ikke kan klandre fyren. Jeg er sikker på at John McCain hadde gjort det samme, hvis han hadde hatt muligheten. De fleste kandidater ville gjort det samme, mente Goldberg.

På CBS "The Early Show" ble også muligheten for å kunne gjøre det Obama gjorde, diskutert mer enn mulige etiske betenkeligheter.

Programmet hadde hentet inn to med erfaring fra Det hvit hus for å kommentere happeningen.

Dee Dee Meyers, som var sentral i Bill Clintons administrasjon, konkluderte at det var første gang i historien at en kandidat finansielt faktisk har hatt anledning å kjøpe seg koordinert plass på TV - fra øst til vest, nord til sør.

Dan Bartlett, som var tidligere rådgiver for George W. Bush, mente Obama tok en risiko både med reklamen og i tillegg stille opp til intervjuer i etterkant.

- Det kan se ut som han "allerede har jobben inne" - med å ta over TV-tiden på denne måten, sa Bartlett.

- Som Gud

Konkurrenten John McCain selv viste med all tydelighet at han syntes lite om ideen.

– Når du ser på denne slørete reklamen, så bare husk at den er betalt med brutte løfter, sa McCain til TV-seerne, og la til at han aldri ville forsinke starten av baseballkamper på grunn av en TV-reklame - og siktet til at visningen av baseballkamper ble utsatt på grunn av Obamas reklame.

- Det krever "en handling fra Gud" å forsinke starten i World Series, mente han.

I enkelte sekvenser snakket Obama fra et kontor som var som snytt ut av Det hvite hus.

Det fikk mostanderen til å kommentere surt:

- Han planlegger sin første tale til nasjonen - i en reklamefilm.

Video nsps_upload_2008_10_30_8_59_4_7.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Video: Valgkampframstøt uten sidestykke

Tullet

Obama selv spøkte med reklamefilmen da han senere på kvelden dukket opp på Jon Stewarts The Daily Show på link fra Florida.

- This is the Obama informercial, var presidentkandidatens åpningskommentar.

Se The DailyShow her

SISTE NYTT

Siste nytt