Sonya skal ro fra Japan til San Francisco

Den amerikanske kvinnen skal bruke rundt 150 dager i robåt når hun i dag legger ut på turen over Stillehavet.

Sonya Baumstein

MUSKELKRAFT: Uten motor og seil skal Sonya Baumstein ro denne farkosten over Stillehavet. I formiddag la ut hun fra Japan.

Foto: Shizuo Kambayashi / Ap

Like før klokken 10 norsk tid tok Sonya Baumstein de første åretakene ut fra havnebyen Choshi øst i Japan.

Først om nesten et halvt år vil den amerikanske kvinnen på ny ha fast grunn under beina.

Baumstein vil som første kvinne forsøke å krysse Stillehavet i robåt alene. Går alt etter planen vil hun klappe til kai i San Francisco om i overkant av 150 dager, skriver 29-åringen på sin blogg.

Skal se på stjernene

Baumstein er opprinnelig fra Orlando i Florida og er tidligere konkurranseroer. Men det blir helt andre forhold når hun skal tilbakelegge 9600 kilometer på åpent hav.

– Det beste med å være på havet er å se på stjernene. Om det er klarvær ror jeg hele natten og kan se på Melkeveien, sa Baumstein i et telefonintervju med nyhetsbyrået AP like før avgang i formiddag.

– Det verste med turen blir å være våt hele tiden, sier hun.

Lange økter

Robåten er spesialdesignet for turen. Den veier 300 kilo og Baumstein har sju meter å boltre seg på. Båten er muskeldrevet og har ikke motor eller seil dersom Baumstein ønsker seg en pause fra roingen.

29-åringen planlegger å ro mellom 14 og 16 timer i døgnet i båten som er utstyrt med solpanel og kommunikasjonsutstyr.

Sonya Baumstein

TILFLUKTSTED: Robåten er utstyrt med en knøttliten kahytt hvor 29-åringen kan søke tilflukt dersom det blir uvær.

Foto: HANDOUT / Reuters

Dette er dog ikke førstereis for 29-åringen. Hun har tidligere krysset Atlanterhavet i robåt fra Kanariøyene til Barbados med tre andre, padlet i kajakk fra Washington til Alaska og padlet stående over Beringstredet.

Forskning

Til tross for utfordringer med høye bølger, skipstrafikk og dyreliv, er Baumstein fast bestemt på å gjennomføre.

– Jeg er veldig dedikert i de tingene jeg gjør. Jeg er ikke en som kaster meg over ting og gir opp lett, sier hun.

Underveis skal hun samle forskningsprøver fra havet for å kunne hjelpe forskerne til å forstå klimaendringene og andre prosesser i havet.

Miljøengasjementet hennes er også en av grunnene til at hun ikke har følgebåt på turen.

– Kostnadene ville blitt for høye og drivstofforbruket ville kommet i konflikt med turens fokus på grønn energi, sier Baumstein.

Støttespillerne sitter på land og gir 29-åringen kontinuerlige oppdateringer om værforholdene.

Dersom det blåser opp til storm vil hun ha 24 timer på seg til å sikre lasten og søke tilflukt i den knøttlille kahytten hvor hun skal sove og spise.

Du kan følge Baumsteins posisjon ved hjelp av satellittsporingen på nettsiden hennes.

Choshi til San Francisco

SISTE NYTT

Siste nytt