Her er noen av de uriktige opplysningene fra offisielt russisk hold som kom i løpet av den første uka:
1) Påstand: Atomubåten «Kursk» har fått tekniske vanskeligheter. Kursk har lagt seg på bunnen og har stengt atomreaktoren. Det er ingen atomvåpen om bord.
Sannheten: Det hadde vært en eller to eksplosjoner i ubåten. De forreste skottene var fylt av vann og Kursk sank med baugen først. Atomreaktoren ble automatisk stengt.
2) Påstand: Ubåten fikk vanskeligheter søndag 13. august.
Sannheten: «Kursk» gikk ned ved 9.30-tiden lørdag 12. august. Russerne opplyste dette til Norges utenriksdepartement tirsdag 15. august, tre dager etter forliset.
3) Påstand: Ledelsen for marineøvelsen mistet radiokontakt med «Kursk» i to timer, men lyktes i å gjenopprette sambandet ble det meldt lørdag.
Sannheten: Det var ikke mulig å ha radiosamband på det omtalte tidspunktet 23.30 lørdag 12. august. Eneste kontakt var mannskapets banking av SOS-signalet mot skroget.
4) Påstand: Seint mandag benektet en talsmann for den russiske nordflåten at batteriene på «Kursk» var tomme og at ubåten var mørklagt.
Sannheten: Batteriene kan i teorien ha hatt noe kapasitet igjen, men skadene på ubåten var trolig for store. De fleste reservebatteriene var ikke om bord.
5) Påstand: Tirsdag morgen sa en marinetalsmann at bankesignaler viste at mannskapet var i live. Torsdag kveld sa nordflåtens sjef Vjatsjeslav Popov at bankingen fortsatte.
Sannheten: Etter det man vet, har det ikke kommet signaler fra ubåten siden mandag, muligens tirsdag.
6) Påstand: Russerne benektet først alle opplysninger om to eksplosjoner som amerikanske ubåter i området registrerte. Disse ble senere bekreftet av mange observatorier.
Sannheten: Russerne innrømmet senere at det var to eksplosjoner; en som følge av kollisjon med ubåt eller mine, den andre da torpedoladninger detonerte da «Kursk» traff havbunnen.
7) Påstand: Våre eksperter tok umiddelbart kontakt med sine utenlandske kolleger for å se hvilken hjelp de kunne tilby. (President Putin fredag 18. august)
Sannheten: Russerne rapporterte om havariet først mandag, og ga ingen offisiell informasjon før de var inne i det tredje døgnet etter ulykken. De takket ja til britisk og norsk hjelp onsdag 16. august.