To israelske jagerfly eskorterte flyet som ble forsøkt skutt ned i Mombasa, da det kom inn i israelsk luftrom torsdag. (Foto: Amatørvideo-opptak/Reuters)
Eksperter på flysikkerhet har lenge ventet på at det ville skje: At terrorister med en lett håndbåret rakett skyter ned et sivilt fly og dreper hundrevis av mennesker.
I går var det en sovjetisk produsert, såkalt Strela-rakett av typen SAM-7, som ifølge et øyenvitne kun var noen få meter fra å treffe et israelsk charterfly i Kenya.
Advarte på 90-tallet
Men også USA og Frankrike har produsert disse små rakettene som flyr fortere enn lyden innenfor deres rekkevidde på 3-4 kilometer, skriver Berlingske Tidende.
Allerede på begynnelsen av 90-tallet advarte det amerikanske utenriksdepartementet om at den sivile luftfarten ville bli stadig mer sårbar overfor rakettene som finnes i et stort antall spredt utover verden.
Og i går meldte fransk presse at det i begynnelsen av november ble holdt et stort møte i det amerikanske trafikkdepartementet, hvor verdens 25 største luftfartsselskaper skal ha blitt advart om faren fra bakke-til-luft-rakettene.
Gammelt utstyr?
Det mest overraskende ved angrepet i Kenya i går er egentlig at de ikke traff flyet.
- Rakettene er relativt lette å bruke. Det at de ikke traff betyr at de enten var amatører, eller så var det meget gamle og upålitelige raketter, sier Jean-Luc Marret, terrorekspert ved det franske senter for strategisk forskning (FSR), ifølge Berlingske Tidende.
De fleste angrep med bakke-til-luft-raketter mot sivile fly har funnet sted i nærheten av krigssoner som for eksempel i Den demokratiske republikken Kongo i 1998, hvor 40 sivile ble drept.
Men også i Londons Heathrow flyplass fikk man seg i 1999 en stor forskrekkelse, da det lyktes IRA-folk å treffe flyplassen med granater.
6000 beslaglagt
Amerikanske styrker har i år beslaglagt 6.000 av disse våpnene i Afghanistan, så vi vet at det finnes svært mange i omløp.
- Og trusselen dekkes ikke opp av sikkerheten ved flyplassene fordi rakettene kan avfyres flere kilometer fra flyplassen, sier Philip Baum, som er sikkerhetskonsulent med sitt eget firma Aviation Security International i London.
Ifølge Marret i Paris har den europeiske flyprodusenten Airbus overveiet å utstyre noen av sine modeller med såkalte defensive rakettforsvarssystemer, som kan lure de varmesøkende rakettene, men hittil er det angivelig kun det israelske flyselskapet El Al, som har valgt å investere store beløpene på slike sikkerhetssystemer.