Hopp til innhold

Svenskene bruker dobbelt så mange lisenskroner på bryllupet

Svenskene satser tungt på feiringen av kronprinsesse Victoria og Daniel Westling. SVT skal bruke dobbelt så mange penger som norske medier gjorde under det norske kronprinsparets bryllup.

Den svenske «bryllupsboksen» med sjokolade

Svensk Handel regner med å selge bryllups-suvenirer for 2,5 milliarder svenske kroner. Bildet viser en sjokoladeboks med bilder av brudeparet.

Foto: JENS SCHLUETER / AFP

I den svenske statskanalen SVT regner de med å bruke 25 millioner svenske kroner (nær 21,5 millioner norske) bare for TV-dekningen av hendelsen på selve dagen.

– I tillegg kommer dekningen rundt om nasjonalt, forteller internasjonal koordinator i SVT, Jakob Bjurström.

Men det er ikke bare på selve dagen man venter å bruke mye tid på Victoria og Daniel i Sverige. SVT har nedsatt en egen bryllupsredaksjon som har arbeidet med nyheter om paret i lang tid allerede.

Ifølge Bjurström har de satt av nærmere 200 ansatte til å følge det kongelige bryllupet på alle plan.

Video Folket om kostnadene til kronprinsessebryllupet

VIDEO: Folket synes det er greit at det brukes mange penger på bryllupet mellom Daniel Westling og kronprinsesse Victoria.

Folket støtter den brede dekningen av feiringen. Svært få NRK.no møtte i Stockholm hadde innvendinger mot satsingen. Se video over!

– Skal selge effekter for 2,5 milliarder

Stockholm by regner imidlertid med inntjening, og venter at media, besøkende gjester og turister vil legge igjen millioner i den svenske hovedstaden.

Bjurström sier det forventes å selge effekter fra bryllupet for 2,5 milliarder svenske kroner nasjonalt.

Les også: Her skal det holdes kongelig bryllup om to måneder

Halvparten på Haakon og Mette Marit

Da kronprins Haakon Magnus skulle gifte seg med sin Mette Marit i Oslo i august 2001 hadde NRK og TV2, til sammenligning, satt av nærmere 300 personer til å dekke begivenheten. I NRK alene jobbet rundt 180 ansatte med bryllupet.

– Den internasjonale dekningen kostet rundt åtte millioner kroner fordelt på NRK og TV2, i tillegg til dette kom de nasjonale kostnadene, forteller prosjektleder under bryllupet, Odd Kaldefoss i NRK.

Året etter ble det brukt ca. 4,5 millioner på bryllupet til Märthha og Ari.

35 timer med bryllups-TV

Det er allerede stor fokus på hendelsen, og SVT som skal stå for TV-overføringen fra bryllupet, skal sende kongelig TV i mange timer både før, og på selve dagen.

– Vi skal sende 35 timer med TV-programmer som er relatert til bryllupet. 8.mars er det premiere på programserien «Det kungliga bröllopet», som skal gå hver mandag fram til 19.juni. Her vil vi følge forberedelsene fram mot dagen, sier SVTs talsperson for det kongelige bryllupet, Martin Österdahl.

Les mer: Nesten 40 timer med bryllups-TV
Les også: SVT får kritikk for bryllupsfeber

I tillegg skal over ti TV-selskap i flere europeiske land følge begivenheten. Aller størst er interessen i Tyskland, men også andre land med egne kongefamilier er interessert i å se bryllupet på nært hold.

Ryktene skal ha det til at bryllupsfesten kan få en prislapp på hele 100 millioner svenske kroner, men det vil bare tiden vise.

SISTE NYTT

Siste nytt