Hopp til innhold

Kinesiske entreprenører ser på Norge som et springbrett

CHENGDU/BEIJING (NRK): Kinesiske entreprenører satser globalt og er sultne på å bygge norsk infrastruktur. Norges næringsminister ønsker dem velkommen, men slår fast at de ikke får konkurrere på lik linje med europeiske konkurrenter.

Byggeplass i Leshan, Sichuan

BYGGEPLASS: Kineserne bygger på kryss og tvers av hele det vidstrakte landet. Få eller ingen har på kort tid fått så stor og omfattende ekspertise som kineserne på infrastruktur

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

– Vi har allerede etablert oss på det norske markedet og denne posisjonen ønsker vi ikke å miste. Vi ønsker å gå dypere inn i utbygging, og utføre arbeidet enda raskere, sier direktøren i Sichuan Railway Investment Group (SRIG), Sun Yun, til NRK.

Bedriften er en av konkurrentene norsk bygg- og anleggsbransje frykter mest.

Datterselskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) bygger nå Beitstadsundbrua i Trøndelag og har ferdigstilt Hålogalandsbrua i Narvik.

Nå mener direktøren at det er på tide å utvide engasjementet i Norge.

– I tillegg til å utføre byggeprosjekter, tar vi også sikte på å investere i norsk infrastruktur, sier Sun Yun.

Brobygging i Leshan, Sichuan

BROBYGGING: Sichuan Belt and Road Group bygger bro i Leshan i Sichuan-provinsen

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Globale ambisjoner

Ifølge et kinesisk ordtak må den som ønsker å bli rik først bygge vei.

Kineserne har bygget på kryss og tvers av sitt eget vidstrakte land, men nå begynner det lokale markedet å bli mettet. Landets globale ambisjoner øker i takt med saktere økonomisk vekst i Kina.

– Det kinesiske markedet er enormt, men det globale markedet er langt større. Derfor er det selvsagt slik for vårt selskap at vi må satse i utlandet, sier Sun.

Sun Yun er direktør for Sichuan Railway Investment Group (SRIG), som er moderselskapet til Sichuan Road and Bridge Group.

DIREKTØR: Sun Yun er direktør for selskapet Sichuan Railway Investment Group Co.,Ltd, og Sichuan Road and Bridge Group, som har bygget Hålogalandsbrua, og som nå bygger Beitstadsundbrua i Norge.

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ønsker kineserne velkommen.

– Innenfor vanlige rammer og regler ser jeg ikke noe galt i at hvis man først har en kontrakt og ber hele verden komme med anbud, så er også kineserne med å by på den kontrakten, sier Røe Isaksen.

Byggeplass i Leshan, Sichuan

BYGGEPLASS: En bro bygges i Leshan. Sichuan-provinsen er med sine fjell og daler et utfordrende sted å bygge infrastruktur.

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Erfaring og kompetanse

Statsråden deler ikke bekymringen for at kinesiske bedrifter med sine statlige subsidier vil feie alle andre konkurrenter av banen.

– Det ikke slik at man bare er opptatt av pris. De aller fleste som skal bygge en bro eller en vei er også ganske opptatt av kvaliteten på den broen eller veien. Det er jo en grunn til at selv om Kina har vokst i de siste ti årene, så er det ikke veldig mange samferdselsprosjekt som er bygd av kinesiske entreprenører, sier Røe Isaksen.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

UBEKYMRET: Statsråden deler ikke bekymringene i bygg- og anleggsbransjen om at kinesiske selskap med statlige subsidier vil feie konkurrenter av banen

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Men, kineserne har i det siste markert seg både raskere og sterkere enn mange hadde trodd var mulig, også på å nå norske kvalitetskrav.

Få eller ingen har så mye erfaring og så stor kompetanse som kineserne har fått de siste årene.

Spesielt gjelder dette i Sichuan provinsen, som ikke bare er full av fjell og daler, men også måtte bli bygget opp igjen etter det kraftige jordskjelvet som rammet provinsen i 2008.

Byggeplass i Leshan, Sichuan

BYGGING: Ifølge et kinesisk ordtak må den som ønsker å bli rik først bygge veg.

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Miljøkrav

Sun mener bedriften har vunnet norske anbudskonkurranser på grunn av sine styrker, også i å møte norske miljøkrav.

– Vi hadde den laveste prisen, men vi hadde også erfaring med å bygge denne slags broer. Materialene vi bruker, for eksempel stålbjelker og vaiere, er produsert i Kina. Det betyr at vi påfører Norge mindre forurensning, sier Sun.

Sichuan Road and Bridge Group bygger infrastruktur i Leshan

UNGE INGENIØRER: Sichuan Road and Bridge Group satser på unge talenter for å være innovative for fremtida

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Trass i kinesiske visjoner: Næringsministeren understreker at politiske samtaler han har hatt om en frihandelsavtale med Kina denne uken, ikke åpner for å gi kineserne bedre adgang til norsk infrastruktur enn i dag.

– Det er ikke noe i denne frihandelsavtalen som gjør at kinesiske entrepenører vil få samme rettigheter som en som er innenfor EØS, sier Røe Isaksen.

Kineserne ser uansett på Norge som en svært attraktiv arena.

De strenge kvalitetskravene til byggeprosjekter, også når det gjelder HMS, gjør også Norge til et nyttig springbrett ut i Europa.

– Vi ønsker å bruke Norge som vår plattform og fra et slikt ståsted både by på prosjekter i andre land og gjøre investeringer. Dette er vår store ambisjon, sier Sun.

Kinesisk byggeplass i Leshan, Sichuan

EGNE PRODUKT: Kineserne utvikler egne stålbjelker og vaiere til byggeprosjektene de utfører

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

SISTE NYTT

Siste nytt