DeLorean fikk et slag og døde i New Jersey lørdag. Som bilen han skapte, var livet hans preget av fart og spenning.
Pontiac GTOs far
John DeLorean fotografert i 1982, på høyden av sin karriere. (Foto: Scanpix / AP)
- Han skapte et navn gjennom sitt talent, kreativitet, inovasjon og mot. Hos General Motors vil han alltid bli husket som Pontiac GTOs far", sa styreformannen i General Motors i en uttalelse i går.
Pontiac GTO regnes som den første "muskel-bilen" og kom i 1964. DeLorean puttet en V8er i en Pontiac Tempest og kalte den GTO, eller "The Goat", Geita, blant bileksperter.
Til Nord-Irland
Mange trodde at DeLorean på 70-tallet skulle bli den neste sjefen i General Motors, men i 1973 sluttet han og startet DeLorean Motor Car Co., med base i Nord-Irland.
Åtte år seinere kom DeLorean DMC-12 på gata, og det var denne bilen som Michael J. Fox reiste fram og tilbake i tiden med i Spielberg-filmene på 80-tallet. Bilen har en V6-motor som yter 130 hestekrefter.
Salget gikk imidertid ikke bra. På tre år laget fabrikken bare 8900 biler, og i 1983 gikk selskapet overende.
Samtidig tapte britiske myndigheter 94 millioner dollar, som de hadde pumpet inn i fabrikken i Belfast for å sikre 2000 arbeidsplasser, i håp om begrense støtten til IRA.
Narkotika-anklager
I 1982 ble DeLorean arrestert på et hotell i Los Angeles. Han ble anklaget for å ville selge kokain til en verdi av 24 millioner dollar for å redde selskapet, men i den påfølgende rettssaken ble han frikjent. I 1985 kom han med sin selvbiografi, kalt "DeLorean".
I 1999 var konkursen et faktum, men snart var han på banen igjen med planer om å lage en sportsbil av plastikk med en prislapp på kun 20.000 dollar.
Helikopter til golfbanen
På toppen av karrieren eide han blant annet en 20-roms leilighet på Fifth Avenue i New York, 22 lastebiler, biler og motorsykler og ankom favoritt-golfbanen i helikopter.
Han tok plastisk kirurgi og var svært opptatt av kosthold.
Før bilkarrieren var DeLorean en lovende jazz-saksfonist, men han skiftet til ingeniørutdannelse, som han fullførte i 1948.
Wayne Gillard polerer sin DeLorean DMC-12 i Melbourne. (Foto: Scanpix / AFP)
Rettssaker og skilsmisser
Han gikk rett til jobb i Chrysler før han ble ansatt i General Motors i 1956. I en alder av 40 ledet han Pontiac-divisjonen ved General Motors.
Etter nedturen med DeLorean-selskapet på 80-tallet var John DeLorean involvert i rundt 40 rettssaker, blant annet en skilsmissesak med modellen og TV-show-kjendisen Cristina Ferrare, som var hans tredje kone.
John DeLorean etterlater seg en kone, Sally DeLorean, og tre sønner.