Grunnen var frykt for at ising ville forstyrre målingene.
Ifølge etterforskere, sendte det havarerte flyet meldinger om problemer med fartsmålerne, før det styrta, og det hadde også hatt liknende problemer før.
Letemannskaper fortsetter i dag søket etter vrakrester og flere savnede fra Air France-flyet. I går ble de funnet to omkomne menn. Det fryktes at mange av likene har sunket til bunnen.
I går deltok letemannskaper fra mange land, både fra luften og vannet, i søk rundt øygruppa Fernando de Noronha. Man antar at Air France-flyet på vei fra Rio De Janeiro til Paris styrtet i det området 1. juni med 228 personer ombord.
Ingen detaljer om likene
- Detailjer om de personlige eiendelene vil være forbeholdt familie og slektninger. Det samme gjelder informasjon om likenes forfatning, sier en talsmann for Brasils luftfartsmyndigheter.
Slektninger av de savnede etter styrten har allerede gitt DNA-prøver for å lette arbeidet med identifisering av dem som måtte bli funnet.
Det er tidligere funnet vrakrester i området som viste seg å ikke stamme fra ulykkesflyet.
Men i går kunne brasilianske myndigheter vise til at vrakrestene hadde serienummer som stemmer overens med ulykkesflyet.
Det ble funnet en ryggsekk med en bærbar datamaskin og en koffert med en flybillett fra Air-France, i tillegg til flyseter, deler av en vinge og andre vrakrester.
Kjent med sensorproblemer
Vrakrestene ble funnet rundt 450 kilometer nordøst for den øygruppa Fernando de Noronha og ble brakt dit for undersøkelse. Senere ble vrakdelene fløyet videre til Recife på fastlandet i Brasil.
Det er den franske flyhavarikommisjonen som etterforsker ulykken. Frankrike har ennå ikke bekreftet funnene.
Den svarte boksen er ikke blitt funnet. Men det spekuleres i om flyet, et Airbus 330, hadde feil med hastighetssensoren idet det fløy inn i en kraftig storm.
Air France opplyser at de tok opp problemer med hastighetssensorene på Airbus-flyene med fabrikken allerede i mai i fjor, og begynte å skifte dem ut selv da de ikke ble enig med fabrikken.
Feil hastighet inn i storm
Air France oppdaget i fjor at sensorene både på A330-flyene og A340-flyene kunne ise til, og ba da Airbus om å finne en løsning. Airbus foreslo å teste forskjellige sensorer, og Air France besluttet da å begynne å skifte dem ut på egen hånd i april, fem uker for ulykken med A330-flyet i Atlanterhavet, da en bedre versjon var tilgjengelig. Sensorene var ikke skiftet ut på flyet som havarerte.
Airbus sier at de allerede i september 2007 anbefalte å skifte ut sensorene. Men anbefalingen var bare en anbefaling, ikke et påbud, slik det ville vært om fabrikken virkelig var bekymret for et sikkerhetsproblem.
Dersom de har iset til og derfor gitt feil informasjon til flyets datamaskiner, kan hastigheten ha blitt satt feil i forhold til værforholdene.
Det har vært flere tilfeller da dette har skjedd, både hos Air France og i to tilfeller med Airbus-fly tilhørende australske Qantas. Air France meldte om flere tilfeller av feil melding av hastighet grunnet isingsproblemer allerede i 2001.