NRK Meny
Normal

MH370 kan ha brukt 1000 forskjellige ruter

Matematikere, fysikere og kommunikasjonseksperter har i snart et halvt år studert de få sporene flyet fra Malaysia Airlines etterlot seg, uten å finne et fullgodt svar.

MALAYSIA airlines MH370 savnet fly

I dag er det seks måneder siden Malaysia Airlines MH370 forsvant. Fortsatt er det et mysterium.

Foto: STRINGER / Reuters

22. september begynner et nytt undervannssøk, men det er ikke sikkert søket vil foregå i riktig område.

Fra siste sikre observasjon av flyet natt til 8. mars i år er det mulig at det fulgte forskjellige 1000 ruter.

Noen av rutene er mer sannsynlige enn andre og undervannssøket skal nå starte i et område der en stor gruppe av de sannsynlige rutene slutter.

Området er 60.000 kvadratkilometer stort, og det vil ta omtrent et år å finkjemme det først med avanserte sonarer og så med undervannsroboter.

Ikke sikkert

Leter i et stort område

Søkeområdene i Indiahavet. Det er i det gule området undervannssøket nå skal begynne. Den uavhengige gruppen mener flyet ligger i det blå området sør for det gule.

Foto: JACC

En uavhengig gruppe eksperter har studert de tilgjengelige dataene omtrent like lenge som de regjeringsoppnevnte ekspertene har gjort det.

De kommer til en annen konklusjon, en konklusjon de publiserte da det nye søkeområde ble kjent.

I månedene som har gått, har de sett nærmere på sine tall, og kommer fortsatt til det samme resultatet.

Mener de er bedre

Dr. Duncan Steel

Leder av en uavhengig gruppe som har lett etter MH370, professor Duncan Steel, mener fortsatt at det blir lett i feil område.

Foto: Privat

– Vi gjentar at området vi først foreslo, med senter rundt 36.0 grader sør og 88.5 grader øst, er det mest sannsynlige, skriver gruppens leder professor Duncan Steel på sin blogg.

Tidligere har Steel fortalt til NRK at de har større tiltro til sine egne beregninger enn de offisielle.

– Våre metoder er bedre, sa Steel til NRK.

Åpent for tolkning

Utfordringen for letemannskapene er fortsatt at de kun har noe få elektroniske spor etter flyet. Den tekniske analysen av sporene har ikke blitt merkbart bedre i løpet av de siste månedene, og de åpner fortsatt for tolkning.

– Vi er enige i at flyet fulgte en sørlig rute, og at det traff sjøen langs en kurvet linje som passer med tidspunktet for siste elektroniske signal, sa Steel.

– Vi er blant annet uenige i hvor fort flyet fløy. Det er hastigheten som gir det største utslaget i hvor det kan ha nådd sjøen.

Lenger sør

Den uavhengige gruppen mener flyet møtte sin våte grav betraktelig lenger sør enn der undervannssøket skal begynne i slutten av måneden.

Det kan få konsekvenser for når mysteriet blir oppklart.

De politiske signalene fra Kina, Australia og Malaysia tyder på at søket vil fortsette inntil flyet blir funnet. Dersom det ikke blir funnet i løpet av det første året, så vil nye områder bli gjennomsøkt. Det vil ta tid.

– De etterlatte må vente lengre på å få svar, og det vil koste mer penger, forteller Steel.

Har fått treff

Skal søke etter Mh370 med avansert sonar

Go Phoenix vil være første skip ut i det nye søkeområdet. Det skal bruke en ny type sonar som skal gi detaljerte bilder av havbunnen. 22 September skal det være på plass.

Foto: GO Marine Group

I vente på det nye undervannssøket er havbunnen i området kartlagt med overflateskip. Dette gir relativt grovkornet data som høyst sannsynlig ikke vil avsløre hvor flyet er.

Dataene forteller bare hvordan geografien er i området der skipet Go Phoenix med den avanserte sonarene skal begynne søket 22. september. Senere i løpet av høsten kommer det to skip med undervannsroboter. Så det er ikke overraskende at søket ikke har gitt noen klare spor til nå, men likevel har det kommet noe som kan være interessant.

Harde objekter

– Søket har gitt indikasjon på at det er noe harde objekter på havbunnen som ikke virker som de er på riktig sted, fortalte Martin Dolan ved den australske transportsikkerhetsbyrået til The Times nylig.

Dolan kan ikke si noe om hva det er de har funnet.

– det kan være rester av et fly, eller det kan være stein, forteller Dolan. – Det er ingenting som skriker at det er et fly.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt