Flere hundre nordmenn er værfast i London etter det kraftige snøværet som blant annet har ført til at flyplassen Gatwick har vært stengt i flere dager.
Egil Jens Pettersen har ventet i London siden tirsdag. Gatwick åpnet i dag, men de ventende blir ifølge Pettersen ikke prioritert.
– Vi har hørt at av andre nordmenn at Norwegian prioriterer reisende som har billett i dag, og ikke oss som har ventet i mange dager.
- Les også:
– Ikke akkurat trivelig
Han og kona Tove har fått plass på et fly fra London til Tromsø på lørdag. Det er også den eneste informasjonen de har fått siden onsdag.
– Dette er jo ikke akkurat en trivelig situasjon. Jeg har ikke tall på hvor mange timer vi har sittet i telefonen eller på Internett for å få tak i informasjon. Og de gangene vi har kommet gjennom til Norwegian har de ikke kunnet hjelpe oss, forteller han.
– Dette er gjennomgående kritikk fra alle vi har snakket med her. De savner presis og etterrettelig informasjon. Vi har fått mer informasjon ved å se på TV enn fra Norwegian, legger han til.
Fulle hotell
Norwegian har tilbudt passasjerer å få bli med fly til Norge fra flyplassen Stansted, men få har tatt sjansen på dette da innstilte tog og busser har gjort det svært vanskelig å komme seg fram i London.
– Norwegian har bedt folk finne hotellrom selv. Mange har vært værfast her, og hotellene har vært fulle. Vi var heldige som fikk forlenge oppholdet her vi bor nå, forteller Pettersen.
- Les også:
- Les også:
Forsinkelser på åtte timer
Gatwick flyplass åpnet igjen i dag, men det er forsatt store problemer, og forsinkelser på inntil åtte timer. Norwegian har i formiddag derfor bestemt seg for å dirigere all trafikk til Stansted.
Kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter at de prioriterer passasjerer med billett i dag, men at de også forsøker å booke inn de ventende.
– Vi har ringt rundt til passasjerene i går og i dag, for å prøve å gi dem plass. Vi gjør det vi kan for å få med dem som har ventet lenge, forteller pressevakten.
Men vil passasjerne klare å komme seg til Stansted i tide?
– Vi får håpe de klarer det, sier Sandaker-Nielsen.
Store utfordringer
Sandaker-Nielsen beklager at passasjerene opplever dårlig informasjon fra Norwegian.
– Fra vår side er dette svært beklagelig. Det er vanskelig for passasjerene våre, men det er lite vi kan gjøre med værgudene. Gatwick er en stor flyplass, og det medfører utfordringer for alle.
– Vi beklager at de ikke har fått nok informasjon, men vi har oppbemannet kundesenteret i denne perioden, og sendt sms til alle reisende, sier han.