Hopp til innhold

Traff steinblokk på 2,7 tonn

Det var en 2,7 tonn tung steinblokk som forårsaket avsporingen ved Hell lørdag.

Togavsporing Hell

Lokaltoget sporet av mellom Hell og Muruvik etter å ha kjørt på en 2,7 tonn tung stein som løsnet fra fjellsiden.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Steinen hadde falt 11 meter fra fjellsiden og ned ved siden av skinnegangen.

Havarikommisjonen, Jernbaneverket og en geolog var søndag på stedet for å gjøre nærmere undersøkelser.

- Toget traff en 2,7 tonn tung stein som hadde falt ned fra fjellsiden. Hva som forårsaket steinspranget, er foreløpig ikke kjent, sier havariinspektør Marius Wold Albert til NTB.

Ingen av de 96 om bord ble skadd da lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim sporet av sør for Hell stasjon. Strekningen mellom Hell og Hommelvik i Trøndelag åpnet for trafikk igjen allerede søndag ettermiddag.

Geologen regner det som trygt for togene å passere, men farten er redusert på stedet der avsporingen skjedde. Jernbaneverket opplyser at trafikken går som normalt.

Dramatisk opplevelse

Avsporingen opplevdes som dramatisk for flere av passasjerene. Toget stanset delvis inne i en tunnel, like ved en skrent med et fall på 20-30 meter ned mot sjøen.

- Toget ristet og humpet før det bråbremset, forteller Ove Ingvaldsen som var passasjer i den bakerste vogna.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video nsps_upload_2009_11_28_18_13_47_124.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Han beskriver stemningen i toget etter avsporingen som rolig.

- Noen ble redde, men det var ingen tilløp til panikk.

Han er glad for at det gikk som det gikk.

- Dette kunne ha blitt svært dramatisk. Toget sporet av og ned mot sjøen, men ble reddet av at det traff tunnelåpningen. Toget ble kastet inn igjen. Det kunne ha gått riktig galt om vi hadde havnet i sjøen, sier Ingvaldsen til NRK.

- Det var tunnelen som reddet oss. Hadde det ikke vært en tunnel rett etter steinen som forårsaket avsporingen, ville vi ha veltet rett utenfor skråningen, uttalte konduktør Geir Pettersen til Adressa.no lørdag.

Havarikommisjonen vil ikke trekke noen konklusjoner om dette.

- På generelt grunnlag kan jeg si at det er sjelden tog sporer helt av og togsettet går helt av skinnegangen. Det skal mye til, sier Wold Albert.

Ser på sprengning

Geologens rapport vil være klar i løpet av et par dager. Havarikommisjonen skal også se på data fra togets ferdskriver og signalloggen som loggfører opplysninger som er gitt på linjen fra trafikklederen. Dessuten vil de vurdere om man skal se nærmere på skadene på selve togsettet.

Geologen skal undersøke om sprengningsarbeid kan ha hatt noe med raset å gjøre. De siste tre månedene er det sprengt tre ganger daglig for å lage en ny tunnel i Gevingåsen.

- Vi har ingen indikasjoner på at sprengning har forårsaket ras eller steinsprang. Vi har måleinstrumenter i tunnelen, og det har ikke vært utslag på disse, sier pressevakt Ann-Kristin Endal i Jernbaneverket til NTB

Geologen skal ha vurdert at det ikke er fare for at flere steiner skal falle ned på jernbanelinjen. Jernbaneverket vil mandag likevel fjerne en liten blokk fra fjellsiden for sikkerhets skyld.