Hopp til innhold

Store løsmasser utsetter dobbeltspor

Overraskelser i berggrunnen forlenger planleggingen og utsetter bygging av dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal med flere måneder.

Trøndere må vente lengre på dobbeltspor

Trøndere må vente lenger på dobbeltspor etter nye funn i grunnen der utbyggingen er planlagt.

Foto: NSB

Grunnundersøkelsene skulle vært avsluttet nå, men blir først avslutta i mars.

Årsaken er at store løsmasser er avdekket i området der de ulike alternativene for dobbeltspor er planlagt.

Overraskende funn

Grunnundersøkelsene skulle egentlig vært avslutta nå, men blir ikke klart før i mars. Prosjektleder i Jernbaneverket, Torun Hellen, forklarer at berggrunnen skaper utfordringer.

– Det er dypere ned til fjellet svært mange steder der vi hadde tenkt mulige tunneler, enn hva vi regnet med. Det ser vi etter at vi har skutt seismikk og gjort grunnboringer. Så da må vi ha mer og flere undersøkelser for å vite hva vi skal gjøre videre. Det kan se ut til at en del av linjene vi har vurdert til nå ikke blir så lett å bygge.

Må i verste fall tegne om

Må dere begynne helt på nytt og se på helt andre alternativer?

– Det vet vi ikke ennå. Vi skal skanne grunnen med helikopter nå i begynnelsen av desember. Når de skanneresultatene er ferdig tolket og sammenstilt med de øvrige grunnundersøkelsene, da kan vi si noe om hvor brukbare de linjene vi har er og hva vi eventuelt er nødt til å nytegne eller finne ut på nytt.

Hellen tviler likevel på at disse problemene gjør det mer aktuelt å bygge den lange tunnelen, som mange i Malvik ønsker seg.

– Noen av disse problematiske områdene rammer også det tunnelforslaget. Det er dypt ned til fjellet også i områdene øst for Ranheim, så forholdene er ganske vanskelige der også, sier Hellen.

Planskisse to spor Trondheim-Stjørdal

Jernbaneverket har i alt utarbeider 4 ulike alternativer. Nå kan det bli endring..

Foto: Jernbaneverket