Hopp til innhold

Ny seier for Stratos i sjokoladestrid

Nidar får enerett på Stratos-blåfargen.

Stratos og boble, Nidar / Freia

SJOKOLADESEIER: Fra nå er det bare porøs sjokolade fra Nidar som kan bruke akkurat denne blåfargen.

Foto: Emma Lorin Havend / NRK

Klagenemnda for industrielle rettigheter har godkjent Stratos-sjokoladens blåfarge som et varemerke, skriver E24 og Dagens Næringsliv.

Orkla-eide Nidar har dermed nok en gang vunnet frem i sjokoladekrangelen med konkurrenten Freia.

Sjokoladestriden har pågått i to år etter at Freia relanserte sin luftige melkesjokolade Boble i 2023.

Nidar og Orkla saksøkte da Mondelez-eide Freia fordi de mente blåfargen på emballasjen på sjokoladen var for lik deres egne Stratos.

Les også Nidar vann søksmål mot Freia: – Ein historisk siger

stratos boble

Fikk først nei

I fjor fikk Orkla nei av Patentstyret da de ville registrere blåfargen som sitt varemerke. Nå har de fått ja i Patentstyrets klageorgan.

Til NRK sier markedsdirektør i Mondelez, Sølvi Grana Slotte, dette om Orkla sin patent:

Vi inngikk som kjent forlik med Orkla i denne saken i fjor, og tar nemndens avgjørelse til etterretning. Vi registrerer at patentmyndighetene nå utvider rommet for registrering av fargemerker.

Eneretten gjelder blåfargen Pantone 2144 og skal kun gjelde porøs sjokolade.

Det er første gang en matprodusent får lov til å registrere enerett på en enkelt farge i Norge.

Fra før er en rødfarge registrert for sigarettpakker, og en rosafarge for et isolasjonsprodukt, opplyser Patentstyret til DN.

Video Stratos fra A til Å

Stratos har blitt produsert av Nidar i Trondheim siden 1936.

Foto: Nyhetsspiller

Lang historie

Klagenemnda legger vekt på at Stratos har blitt solgt i blå innpakning siden 1936 og dermed «slitt seg til særpreg».

Den ble da sett på som en smaksmessig og teknologisk nyvinning og kostet 25 øre da den ble lansert, står det på sjokoladeprodusentens nettsider.

I fjor vant også Nidar sjokoladekrangelen over Freia i tingretten.

Freia-eieren Mondelez fikk da forbud mot å markedsføre Boble-sjokoladen med den daværende emballasjen. I tillegg måtte de betale 20 millioner kroner i erstatning.

Les også Nidar vann søksmål mot Freia: – Ein historisk siger

stratos boble

– Endelig punktum

Vi er veldig glade for at Klagenemnda har sluttet seg til tingrettens klare dom, som slo fast at Stratos-blå er godt innarbeidet som varemerke, skriver kommunikasjonsdirektør, Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla Snacks til NRK.

Elisabeth Aandstad Ekheim
Kommunikasjonsdirektør, Orkla Confectionery & Snacks Norge

Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla er fornøyd etter avgjørelsen.

Foto: Orkla

Hun syns også det er gledelig at Klagenemnda supplerer tingrettens dom og gir en god veiledning for hva som skal til for å innarbeide denne typen varemerker, og at kravene ikke settes urealistisk høyt.

Nå kan vi sette et endelig punktum i en prinsipielt viktig sak, både for oss og for alle som jobber med merkevarer.