Hopp til innhold

Kombinerer treverk og elektrisitet på helt ny måte

De har bygd en trebåt fra bunnen av etter eldgammel modell, og har tilpasset den for elektrisk drift. Trolig er den landets første av sitt slag.

Bygging av trebåt for elmotor ved Museet Kystens Arv

SJEKKER AT MOTOREN GÅR: Båtbyggerne Aage Arnold Haugan (t.v.), Ola Borgfjord og Einar Borgfjord (t.h), tester at propellen på den elektriske motoren roterer.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden / nrk

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Det er en Børsabåt, som var en tidlig motorbåt. Den ble opprinnelig lagd for litt små dieselmotorer, og vil egne seg godt for elmotor, sier båtbygger Einar Borgfjord ved Museet Kystens Arv på Stadsbygd i Trøndelag.

Han står ved en 24 fots lang trebåt, som ser ut som en gammeldags båt.

I stedet er nok akkurat denne så tipp topp moderne som en kan få det.

– Vi har bærekraft som motivasjon. Ved å kombinere tre og gammel håndverkskunst, med en moderne elmotor på denne måten, vil båten ha et svært lavt klimaavtrykk, sier Sverre Løvli, leder ved museet.

Bygging av trebåt for elmotor, Museet Kystens Arv

UNDER DØRKEN: Elmotoren ligger under dørken, sammen med batteriene, og vil gi båten en fart på rundt seks knop. Det hele er en stillegående opplevelse.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden

600 timer og seks knop

Prosjektet har fått navnet «den grønne bybåten», og til sammen har det tatt 600 timer å bygge fartøyet.

Børsabåten var en åpen sjark, og er en av de aller siste typene av såkalte klinkbygde trebåter. Byggeteknikken er mange hundre år gammel, kanskje tusenvis, og går ut på at bordene ligger utenpå hverandre og er satt sammen med såkalt båtsaum.

Glassfiber, plast og stål har tatt over som materiale i båter, og kunnskapen om de klinkbygde båtene holdt på å dø ut.

Men på Stadsbygd er de spesialister i fagområdet.

Bygging av trebåt for elmotor, Museet Kystens Arv

RETT FØR SJØSETTING: En siste sjekk av alt, før den klinkbygde båten kan sjøsettes, og kjøres inn til Trondheim. F.v.: Ola Borgfjord, Aage Arnold Haugan og Einar Borgfjord.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden / nrk

– Ola har bygd babord side, og jeg har kopiert han underveis i byggeprosessen og har bygd styrbord, sier lærling i båtbyggerfag, Aage Arnold Haugan.

Under dørken ligger elmotoren. Den er bygd inn, med batteriene lett tilgjengelige. Farten på båten er rundt seks knop.

– De er noen kreative sjeler som har lyst til å få til ting. Det er noe med å aktualisere den kunnskapen vi prøver å formidle, sier Løvli.

Havner i båtkollektiv

Båten er overlevert Kystlaget i Trondheim. Der skal den gå i et slags båtkollektiv, hvor de som har lyst til å bruke båten, kan booke den på nett.

– Dette blir på en måte en andelsbåt på samme måte som et bilkollektiv organiseres, hvor Kystlaget Trøndelag er ansvarlig for driften, sier Løvli.

Prosjektet berømmes av Naturvernforbundet.

– Dette virker veldig bra. Vi er avhengige av å kutte ut dieselmotorer, og å se på muligheter for elmotorer. En er kommet et stykke med ferjer, men det er viktig å ta det videre, så dette er et spennende prosjekt, sier leder i Naturvernforbundet, Silje Lundberg.

Elektrisk trebåt i Trondheim

BOOKBAR PÅ NETT: Den nybygde elbåten ligger nå ved Fosenkaia i Trondheim. De som har lyst til å bruke båten, kan booke den på nett.

Foto: Museet Kystens Arv

Borgfjord trekker fram inntrykket en får ved å bruke en motorbåt, som nesten ikke lager en lyd.

– Du får en helt annen opplevelse på sjøen, enn å ha en stor motor stående og dure under beina på deg, sier Borgfjord.

Fra den nye elbåten kommer det bare sus. Men akkurat som ved elbil, må føreren ha kontroll på batterikapasiteten.

– Det skal bli spennende å prøve båten, om en får rekkeviddeangst og slikt, men det vil nok løse seg etter hvert, sier Borgfjord.

Han mener denne trebåten er den første som er nybygd for elmotor i Norge.

Båten har fått navnet Elfryd.

Elektrisk trebåt i Trondheim

FØRSTE TUR: Her kjøres båten inn til Trondheim fra båtbyggeriet.

Foto: Museet Kystens Arv