NRK Meny
Normal

Her er Hurtigrutens nye hybridskip

TRONDHEIM (NRK): Hurtigruten får 45 millioner i støtte for å utvikle to ekspedisjonsskip som kan operere på elektrisitet.

Hurtigruten fikk i dag 45 millioner kr i støtte fra Enova for å utvikle sine to første hybridskip.

Skipene skal kunne brukes i polare farvann og kan koble over til eldrift når de nærmer seg sårbare farvann.

– Vi tror dette er fremtiden. Vi tror at vi sammen med norsk skipsbyggingsindustri og Enova kan være med på å skape en fremtid for skipsfartsnæringen. Store skip både på norskekysten og andre verdenshav kan få ganske store utslippsreduksjoner, sier selskapets konsernsjef Daniel Skjeldam til NRK.

Daniel Skjeldam

LYDLØST: – Bare se for deg å seile lydløst inn Trollfjorden uten noen form for utslipp, sier Hurtigrutens administrerende direktør Daniel Skjeldam om selskapets største enkeltinvestering noensinne.

Foto: Arne Flatin / NRK

Selskapet må gå foran i utviklingen, mener han.

– Når vi nå får tatt ned utslippene med over 20 prosent på de nye skipene, er dette et vesentlig bidrag til at disse områdene fortsatt vil kunne nytes av oss mennesker.

Først i verden

Det første skipet skal leveres i juli 2018. Det utstyres med en elektrisk hjelpemaskin som skal gi en reduksjon i CO2-utslippet på nevnte 20 prosent.

Skip nummer to planlegges utstyrt med en fullverdig hybridmotor som kan drive skipet på helelektrisk kraft over lengre distanser i fjorder, i havn og i sårbare områder.

Teknologien for å drive et hurtigruteskip kun på elektrisk kraft har hittil ikke vært tilgjengelig, ifølge selskapet. De nye skipene blir trolig de første i verden i sitt slag, hevder de.

Drivstoff- og utslippsreduksjonen er mulig grunnet selve hybridteknologien, utformingen av skroget og energieffektivisering ombord.

– Internasjonalt forbilde

Hybridløsningen utvikles av Rolls Royce og skipene bygges ved Kleven verft i Ulsteinvik.

Støtten fra Enova, statsforetaket som støtter energi- og klimateknologi, er utløsende for at Hurtigruten går videre med skipsplanene.

– Sammen med Rolls Royce og Kleven blir dette et forbilde internasjonalt, og det er med på å bygge neste generasjon maritim næring, sier Enova-direktør Nils Kristian Nakstad til NRK.

Bruk av landstrøm gjør det mulig å elektrifisere en transportsektor som i dag står for store utslipp, påpeker han.

– Hurtigruten skal ha all honnør for at de viser vei og går fremst, mener statssekretær Kjell-Børge Freiberg.

Bellona, som har vært sentrale i prosjektutviklingen av skipene, kaller hybridskipene en milepæl.

– Batteridrift i så store skip viser at batteriene er kommet for å bli ombord, sier Bellonas Frederic Hauge.

De amerikanske turistene John Rourke og Louise Rourke

GODT MOTTATT: De amerikanske turistene John Rourke og Louise Rourke mener nyheten om hybridskipene er et fantastisk fremskritt for selskapet.

Foto: Jøte Toftaker / NRK

– Fantastisk fremskritt

Nyheten om hybridskipene blir godt mottatt av turistene John og Louise Rourke på kaia i Trondheim. Paret fra delstaten New York har reist med MS Nordkapp fra Kirkenes og skal videre sørover.

– Jeg syns det er et fantastisk fremskritt for dem. Det overrasker meg ikke fordi jeg har forstått at Norge er et av miljømessig grønneste landene i verden, sier John Rourke til NRK.

– Tror dere dette blir et markedsfortinn?

– Det syns jeg absolutt det bør være. Det vil i alle fall være det for oss, svarer Louise Rourke.