Stian Brekkvassmo er ordfører i Namsskogan kommune.
Foto: Espen Sandmo/NRKTil helga er det ett år siden ekstremværet Hilde raserte store områder i Trøndelag. Indre deler av Namdalen ble hardt rammet. Namsskogan var uten strøm og telefondekning i fem døgn.
– Satte oss på prøve
– Det satte både innbyggere og kommuneledelse på prøve, forteller ordfører Stian Brekkvassmo til NRK.
- LES OGSÅ:
Ekstremværet Hilde feide ned enorme skogområder og tok med seg strøm- og telefonmaster. Dermed ble mange innbyggere uten lys og telefon i flere dager.
Men det mest kritiske for kommuner som Namsskogan, Røyrvik og Lierne var at det var umulig å få kontakt med omverdenen på telefon.
– Derfor jobber kommunene nå sammen med Nord-Trøndelag E-verk og Telenor for å hindre at vi kommer opp i en slik situasjon igjen, forteller Brekkvassmo.
Setter ut aggregater
I første omgang skal det plasseres ut aggregater ved de mest sentrale telefonmastene i Røyrvik, Namsskogan og Lierne.
– Dermed har vi kontakt med de andre kommunesentrene. Det er veldig betryggende å vite at vi kan opprettholde kommunikasjonen om vi få en lignende krisesituasjon. Vi kan også spre informasjon og få tilbakemeldinger. Vi er rett og slett bedre forberedt på en krise, sier Stian Brekkvassmo.
- LES OGSÅ:
Men ordføreren understreker at utplasseringen av aggregatene ikke er til for at folk flest skal få telefonforbindelse i en krisesituasjon.
– Det vil fortsatt være sånn av mange innbyggere ikke vil ha kommunikasjon hvis vi får en lignende situasjon som for ett år siden. Men kommunesentrene kan holde kontakten med hverandre og omverdenen. Det er ikke minst viktig i forhold til nødetatene, mener ordføreren i Namsskogan.