Hopp til innhold

Fyll på fly kan bli dyrt

Vi er stadige flere som slår oss vrang når vi skal ut å fly. Det kan få konsekvenser.

Flypassasjerer

Antall innrapporterte hendelser med vanskelige passasjerer økte kraftig i fjor. Som regel er alkohol en medvirkende faktor.

Foto: www.colourbox.com (Illustrasjonsfoto)

Nordmenn har god råd, og flyr som aldri før. Tall kan også tyde på at vi blir vanskeligere å hanskes med i luften.

Luftfartstilsynet mottok innrapportering på totalt 75 hendelser som omhandlet vanskelige passasjerer i 2012. Dette er en økning opp fra kun 45 hendelser i både 2010 og 2011. Prosentvis blir det økning på 60 prosent.

Senior kommunikasjonsrådgiver Marit Kvarum fra Luftfartstilsynet, forteller at dette er noe de ser alvorlig på.

– Vi tar alle uromomenter i luften på største alvor, understreker hun.

Sikkerheten først

Marit Kvarum

Senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, Marit Kvarum.

Foto: Luftfartstilsynet

Kategorien «vanskelige passasjerer» omhandler i stor grad fyll om bord. Det er på de internasjonale flyvningene de fleste episodene skjer. Kvarum er likevel rask til å understreke at den reelle økningen er noe uviss.

– Det er grunn til å tro at dette kan handle om at flyselskapene har fått bedre rutiner for innrapportering til oss, samtidig som flere flyr, sier hun.

Grunnen til at du ikke må drikke deg overstadig beruset i luften, er klar.

– Sikkerheten kommer først, og det er strenge regler. Klarer du ikke følge rutiner om bord, er du til fare for de rundt deg. Det er kapteinen som har overordnet ansvar og myndighet til å i verste fall nekte folk adgang, forklarer Kvarum.

Kapteinens ord er «lov»

Nettopp nektet adgang på fly, ble en realitet for et beruset par på Værnes tidligere denne uken. De var rett og slett for fulle til å bli med flyet til sydligere strøk klokken halv åtte om morgenen.

Politioverbetjent i Stjørdal Henrik Ulvin, understreker at kabinpersonalets ord er lov i flysammenheng.

– De ble anmodet om å slutte å drikke, noe de ikke etterkom. Til slutt gikk det så langt av vi i politiet ble tilkalt for å eskortere de hjem, sier Ulvin.

Det ble altså ikke noen sydentur på det berusede paret.

Helhetsvurdering

Tormod Sandstø

Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø.

Foto: Pressefoto

Det aktuelle paret skulle fly videre fra Værnes med flyselskapet SAS. Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS, sier det er svært uheldig når slike episoder oppstår.

– Vi er nødt til å stoppe personer som ikke har noe på flyet å gjøre, selv om det er svært beklagelig når det går så langt som å nekte adgang, sier han.

Sandstø forteller at det blir en subjektiv vurdering av situasjonen der og da.

– Vårt personalet er trent i oppdage slike tilfeller. Når folk tydelig ikke er i stand til å følge rutiner om bord går det utover sikkerheten. Da har vi ikke annet valg enn å nekte, sier han.

Kan bli dyrt

At paret på Værnes ikke fikk gå om bord, skal de kanskje prise seg lykkelig for. Slår du deg vrang i luften, kan det ende med at flyet må lande for å kvitte seg med deg. Da står du ansvarlig.

– Det har skjedd mellomlandinger ja, og det blir fort en dyr affære. Jeg har hørt om summer opp mot 200 000 kroner, sier Kvarum i Luftfartstilsynet.

Det er det en mellomlanding koster forteller hun. Og lovgivningen er klar dersom det skulle skje. Da er det bare å åpne lommeboken.

Sandstø i SAS mener problemet med fyll likevel ikke er så stort at de ønsker strengere regler.

– Vi vil at folk skal kunne kose seg om bord. Skulle det oppstå uheldige situasjoner prøver vi i det lengste å løse det uten å måtte gå til det skritt å kaste folk av underveis, sier han.