– Vi er nødt til å gå gjennom dette kritisk, for å se hvordan pengene brukes, sier fylkesordfører, Tomas Iver Hallem i Trøndelag.
Ansatte skal i år reise mindre enn før i fylkeskommuner som Trøndelag, Vestland og Agder. Det kan gi mer penger til videregående skoler og kollektivtrafikk i fylkene.
– Jeg mener det er viktig at vi går foran med et godt eksempel, og reduserer klimaavtrykket på våre reiser, sier fylkesordfører i Agder, Arne Thomassen.
I Agder er målet å halvere antallet jobbreiser fram mot 2030.
Store forskjeller mellom fylkene
Det er stor forskjell på hva som brukes på jobbreiser per ansatt i ti fylkeskommuner. Det viser en oversikt over reiseregninger NRK har fått fra fylkeskommunene selv.
Scroll nedover tabellen og sjekk hva som er brukt på ett år.
Oversikten gjelder reiseregninger for 38.000 ansatte i ti fylkeskommuner. Dette er politikere, ansatte på fylkeshusene og andre ansatte.
Ansatte skrev ut reiseregninger for til sammen 549 millioner på ett år i de ti fylkeskommunene. Bare på dagkonferanser og overnatting ble det brukt over 200 millioner.
Det viser reiseregninger fra 2022.
Ansatte brukte langt mindre på reiser året før i 2021, da det var pandemi. Dermed ble store beløp spart og kunne brukes til fylkeskommunale oppgaver. Da ble det brukt 288 millioner mindre på jobbreiser, kurs, konferanser og overnatting.
Strammer inn
En del fylkeskommuner kommer i år til å spare store beløp på færre jobbreiser. Det betyr at det blir mere igjen til videregående skoler, fylkesveger og kollektivtrafikk, som fylkeskommunene har ansvar for.
I Vestland er målet å spare 15 millioner på færre jobbreiser i 2024.
– Vi prioriterer bruk av digitale møteplasser. Etter pandemien har vi foretatt store kutt i reisebudsjettene våre, sier kommunikasjonssjef Hilde Joranger Mæland.
Også på de to fylkeshusene i Steinkjer og Trondheim i Trøndelag fylkeskommune er det lagt godt til rette for videomøter. Langt flere møter skal skje på Teams i år. Et mål er å spare penger.
– Vi tar ned reiseutgiftene i år for å spare penger, og redusere klima – og miljøbelastningen, sier Hilde Vikan, som er direktør for økonomi.
- Nå splittes fylker opp igjen: Sjekk her hva skilsmissen koster
Endrer reiseregler
Ei arbeidsgruppe er satt ned i Agder som skal se på hva som kan gjøre for å få færre jobbreiser.
– Arbeidet er godt i gang og vi skal ha et nytt og innstrammet reisereglement på plass i løpet av vinteren, sier fylkesordfører Arne Thomassen.
Antallet jobbreiser har tatt seg opp. Det vil de gjøre noe med.
– Denne trenden må vi snu. Mange må revurdere sine reisevaner slik at vi når målene for flyreiser og mer klimavennlig reisevirksomhet, sier Lise Solgaard, direktør for økonomi i Agder.
Er det praktisk mulig skal ansatte i Agder fylkeskommune ikke reise med fly.
– Målet vårt er at tjenestereiser med fly og bil skal halveres innen 2030 sammenlignet med 2019, sier Thomassen.
Flyreiser
En del fylkeskommuner har ingen oversikt over hvor mye ansatte reiser med fly. Andre er svært opptatt av å begrense nettopp flyreisene.
I Trøndelag, Agder, Nordland, Vestland, Rogaland, Møre og Romsdal og Innlandet ble det kjøpt flybilletter for til sammen 58 millioner i løpet av ett år i 2022.
I Oslo som både er en kommune og fylkeskommune, har de ingen samlet oversikt over antallet flyreiser for sine ansatte.
– Vi er svært opptatt av å begrense antallet flyreiser, sier Hanne Gjørtz i Oslo kommune/fylkeskommune.
Pandemi en vekker
Forskningsstiftelsen Cicero deltar på flere prosjekter med næringslivet. Store virksomheter vil finne ut hvordan de kan få til mer klimavennlige reiser.
Forskningsleder Tom Erik Julsrud mener at det er positivt at flere fylkeskommuner strammer inn på jobbreisene.
– Jeg tror det er veldig viktig. Reiser er en viktig bidragsyter for klimautslipp fra virksomheter.
Mest er det å hente på færre flyreiser.
– Flytrafikken står for en betydelig andel av norske klimagassutslipp.
Det sier klimaforsker Helene Muri på NTNU. Både ved NTNU og flere bedrifter endres reisereglene, og det kuttes betydelig i flyreiser til møter.
De fem mest trafikkerte strekningene (Oslo til Trondheim, Bergen, Stavanger, Bodø og Tromsø) står for 50 prosent av utslippene fra innenlands luftfart.
Muri sier at det har mest effekt å få ned utslippene her.
– Vi vet at vi ikke kommer til å slutte å fly, men å fly mindre er faktisk utrolig viktig, sier hun.