– 2000, 8400, 2300, 500, 1600.
Emil Bøkset peker på klærne han har på seg og ramser opp hva de koster. Han har på seg merkeklær fra topp til tå til en verdi av nesten 15 000 kroner.
Fra sekken tar han opp klær han har kjøpt på nett. Disse skal han ikke bruke selv, de skal selges.
De mest trendy klesmerkene får svært ofte nye kolleksjoner revet bort kort tid etter at de lanseres. Mange av dem som får tak i plagg fra merkene selger dem videre til andre for mye mer enn de kjøpte dem for.
Får hjelp av roboter
Bøkset er en av dem som driver med dette. Om man vet hvordan man skal få tak i plagene på nett, kan det være gode penger å tjene på videresalg.
– Jeg startet med det for et år siden og så at jeg kunne tjene litt ekstra penger ved siden av jobben. Det meste jeg har tjent på ett plagg er 4500 kroner. Det var en Supreme hettegenser, forteller Bøkset.
Det er også en del som har laget programmer som kan legge klær i handlekurvene i det øyeblikket de legges ut for salg. Emil har ikke installert slike program.
Han har nemlig kompiser som jobber for han.
– Ofte har nettbutikkene en regel om at kundene bare kan kjøpe ett plagg hver. Derfor har jeg fem kompiser som sitter beredt på hver sin PC når en eksklusiv kolleksjon kommer ut. Slik får jeg tak på flere plagg, sier han.
– En ny trend
Tall NRK har fått fra Finn.no viser en femdobling på søk på de dyreste merkene de to siste årene. I 2016 var det litt over 28 000 søk på merket Supreme. I år har over 160 000 søkt på det samme.
Ifølge Elise Alexandra Gulbrandsen, moteekspert i VGs MinMote, er videresalg av merkeklær på vei til å bli en trend blant norske ungdommer.
– Å videreselge merkeklær har allerede blitt en trend i USA. Norge pleier å ta etter de internasjonale, så det vil nok blomstre mer og mer i Norge også, sier hun og fortsetter:
– Ikke alle klarer å komme igjennom når nettbutikker slipper sine produkter, eller vil stå i kø selv. Derfor er det populært å selge sjeldne plagg videre, ofte til en høyere sum enn du selv kjøpte dem for.
Gulbrandsen forteller om folk som står i kø utenfor butikker i Norge for å få tak i de mest eksklusive merkeproduktene.
– Folk sto i lang kø da Yeezy-kolleksjonene til Kanye West slapp ut i norske butikker. Noen dager etter var det mange Yeezy-sko ute for salg på nett, til en høyere pris, sier hun.
Lars Olsen er professor i markedsføring ved BI. Han mener dette er en klassisk måte å skape knapphet på.
– Målet er å skape et image, og det fungerer. Jeg vil tro selskapene gjør det bevisst. Det er ikke sikkert intensjonen er at andre skal tjene penger på deres plagg, men jeg tror likevel ikke dette er et problem. Kanskje er det bare med på å skape enda mer oppmerksomhet rundt produktet, sier Olsen.
– Lettjente penger
Å ha som hobby å selge klær dyrere enn innkjøpspris er ikke ulovlig. Men ifølge Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB, må man passe på at hobbyen ikke blir til en næringsvirksomhet – dersom man ikke ønsker å betale skatt.
– Om du kjøper de samme tingene over en lengre periode for å selge de, bør du kontakte Skatteetaten for å se om det du driver med anses som en næringsvirksomhet eller ikke, sier hun.
Sandmæl mener videresalg er en god måte å tjene penger på, og oppfordrer alle til å gjøre det – så lenge man har kontroll på det økonomiske.
– Det er jo lettjente penger, og man gjør jo en god investering om man får solgt til dobbelt så høy pris. Likevel er det litt risikosport, for det er ikke sikkert de får solgt det de har brukt penger på, sier hun.